mknace unlimited™|The Colours of Life

Welcome to a small world around me and a simple life of mine in full colours. Together we share the beauty of the world. Sharing since '04 on fotopages, blogger on '07.

mknace unlimited™|The Colours of Life

With warmest regards and wishes joy for all.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Kufic square art practitioner.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Some of the figurines as the hobbies of collecting them.

mknace unlimited™|The Colours of Life

All of us | the colours of life.

Memaparkan catatan dengan label rawatan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label rawatan. Papar semua catatan

Sabtu, 6 Jun 2015

Cegah Denggi


Cegah Denggi. Tadi ada beberapa pegawai kesihatan datang ke rumah. Pemeriksaan sikit. Ada kes denggi katanya. Petang ni akan ada sesi semburan. Bergantung pada cuaca. So. Tunggu pengumuman.

Demam Denggi

  • Demam denggi adalah sejenis penyakit jangkitan virus yang merebak melalui gigitan nyamuk Aedes aegypti yang telah dijangkiti.
  • Terdapat empat (4) jenis virus yang boleh menyebabkan demam denggi (DEN 1, DEN 2, DEN 3 dan DEN 4).
  • Jangkitan oleh salah satu jenis virus akan memberikan imuniti terhadap virus jenis itu sahaja, jika individu tinggal di kawasan jangkitan denggi, mereka boleh di jangkiti lebih dari sekali seumur hidupnya.
  • Lebih 100 negara di Asia Selatan, Asia Tenggara, Afrika, Amerika Timur Mediterranean dan Pasifik Barat mengalami masalah denggi.


Tanda dan gejala

  • Kebiasaannya demam akan terjadi pada hari ke tiga (3) hingga ke empat belas (14) selepas digigit oleh nyamuk yang dijangkiti, kebiasaannya di antara 4 hingga 7 hari.
  • Selalunya ia akan bermula dengan demam kuat yang mengejut, sakit kepala yang teruk/kuat, sakit pada bahagian belakang mata serta otot-otot dan sendi-sendi. Ruam merah di kulit juga boleh terjadi.
  • Demam ini boleh mencapai suhu 40 - 41 C, dan selalunya akan berlarutan selama 2 hingga 7 hari. Ia juga boleh menyebabkan serangan sawan dikalangan kanak-kanak di bawah umur 6 tahun. Sakit teruk pada tulang-tulang, otot-otot dan sendi-sendi. Demam denggi ini juga dikenali sebagai "breakbone fever".
  • Ruam selalunya akan tumbuh pada hari ke 3 dan 4 selepas bermulanya demam.
  • Muntah dan kurang selera makan.


Pemastian diagnosa penyakit

  • Antibodi akan dikesan di dalam darah (Dengue IgM) (Antibodi yang dihasilkan oleh sistem pertahanan badan untuk melawan jangkitan).
  • Ujian PCR (kaedah mengesan genetik virus) boleh mengesan virus denggi di dalam darah dan nyamuk boleh didapati di sesetengah makmal.
  • NSI antigen: Satu lagi test yang mengesan virus ini pada peringkat awal/demam.


Rawatan

  • Segera berjumpa dengan doktor kerana tiada ubat yang khusus untuk merawat demam denggi.
  • Rehat dan banyakkan minum air masak. Ubat paracetamol boleh diambil untuk menurunkan demam dan mengurangkan kesakitan.
  • Elakkan ubat aspirin bagi kanak-kanak di bawah umur 12 tahun.
  • Mandi jerlum.
  • Antibiotik tidak diperlukan.


Demam Denggi Berdarah

  • Merupakan demam denggi yang teruk disebabkan oleh jangkitan virus denggi.
  • Kebiasaan tanda sakit adalah sama dengan demam denggi. Pesakit akan menjadi teruk disebabkan oleh radangan di salur darah. Tanda-tanda yang biasa termasuklah muntah, pitam dan sakit di bahagian abdomen.
  • Salur darah di dalam badan boleh mengalami kebocoran dan menyebabkan isi padu darah berkurangan. Ini boleh menyebabkan pesakit mengalami renjatan (shock) dan akhirnya boleh menyebabkan kematian.
  • Tiada ubat-ubatan yang khusus untuk merawat demam denggi. Pesakit perlu dimasukkan ke wad bagi rawatan demam denggi berdarah. Rawatan awal boleh mengelakkan kematian dengan kadar kurang daripada 1%. Pesakit akan diberikan rehidrasi untuk memastikan beliau tidak mengalami renjatan.
  • Walaupun nama penyakit ini demam denggi berdarah, masalah yang membawa kemudaratan adalah masalah kebocoran salur darah yang menyebabkan renjatan dan bukan pendarahan yang menjadi masalah utama.


Faktor penyumbang

Intravena:

  • Pembangunan yang pesat di bandar-bandar terutama di Negara Tropika menyebabkan kepadatan penduduk tinggi dan tapak binaan yang banyak.
  • Peningkatan penggunaan bahan plastik dan pembuangan tayar lama boleh menyebabkan pembiakan nyamuk yang baru.
  • Pergerakan manusia dari satu tempat ke tempat yang lain menyebabkan penularan berlaku dengan cepat.


Pencegahan

Pada masa sekarang tiada vaksin untuk mengubati demam denggi. Walau bagaimanapun usaha-usaha sedang dijalankan untuk menghasilkan vaksin tersebut.

Elakkan gigitan nyamuk dengan:


  • Gunakan ubat nyamuk.
  • Gunakan kelambu semasa tidur. Gunakan 'repellent' jika perlu.
  • Elakkan aktiviti semasa nyamuk aktif menggigit (5.30 pagi-8.00 pagi dan 5.30 petang-8.00 malam).
  • Pakai pakaian berlengan panjang dan seluar panjang apabila keluar daripada rumah.
  • Pasang jaring halus (mosquito mesh) di tingkap dan pintu.
  • Menghapuskan tempat-tempat pembiakan nyamuk:
  • Menghapuskan tempat pembiakan nyamuk di sekeliling rumah. Musnahkan semua bekas yang boleh menakung air hujan atau lebihan air, terutamanya di besen, tayar lama, bekas bunga, bekas plastik dan tong. Jika tidak boleh dimusnahkan, letakkan bahan pembunuh jentik-jentik di bekas tersebut.
  • Kerap tukar air di bekas minuman haiwan peliharaan.


Jika anak anda disyaki mengalami sakit denggi dan dipantau sebagai pesakit luar (tidak dimasukkan ke wad), bawa anak anda segera ke hospital/klinik jika:

  • Muntah berlarutan/berpanjangan.
  • Sakit perut.
  • Kurang bermaya/sawan.
  • Sesak nafas.
  • Pucat/sejuk pada tangan dan kaki.
  • Pendarahan: daripada gusi/hidung, muntah darah, najis berdarah dan tanda-tanda merah pada kulit.
Flyer berkaitan

Via Blogger PC Edisen

Enjoice...Sharing is power!!!
mknace unlimited™ | The Colours of Life

Ping your blog, website, or RSS feed for Free


Jumaat, 15 Jun 2012

Semoga cepat sembuh Ziqri

mknace unlimited™ | ziqri
Ala cian budak bucuk ziqri nih
Ni hari kedua aku amik cuti rehat. Sahih la Ziqri ada sedikit tanda tanda penyakit ehem ehem tu. Tapi cam kata doktor, tak berapa teruk; tapi kena buat pemantauan selalu (cam kat jabatan ler pulak ayat nih). Tengok bibir dia pun dah tak bengkak cam semalam. Alhamdulillah. Ubat memang aku paksa jugak ziqri makan ikut time. Mana boleh asik taknak ajer kan. Mandi kerap. Tonyoh dettol kat kaki, tonyoh dettol kat tangan, pastu baru habis satu badan aku kerjakan. Tu la rutin aku sepanjang cuti nih. Tak kisah la. Janji Ziqri beransur baik kan. Sian kan dia. Aku tak kasi dia campur orang langsung.

Petang tadi check, tengok biji biji kat kaki kanan dan kiri, tangan kanan masih ada. Tangan kiri jer takde. Nanti nak tengok la lagi cemana aku nak cepatkan proses penyembuhan dia. Tak seronok la nengok keadaan dia yang asik merengek jer nak berkawan nih. Doakan yang terbaeekkk!!!!

ps : sempat aku jengah segala web, cari mana tau ada cara lain lagi kan.. Ni salah satu yang aku jumpa.

Keterangan ini diambil dari web Rehal Child Development Centre

PENYAKIT TANGAN, KAKI DAN MULUT

Pengenalan

Penyakit ini boleh menjangkiti sesiapa sahaja tetapi ianya sering berlaku di kalangan kanak-kanak di bawah umur 5 tahun yang tidak mempunyai daya tahan badan yang kuat.

Penyakit ini disebabkan oleh kumpulan virus Entero seperti virus Coxsackie A, EV71 danEchovirus. Pada lazimnya virus Coxsackie A16 adalah menjadi penyebab penyakit ini.

Tanda-Tanda Penyakit

Demam panas Sakit tekak Kurang selera makan Ulser di bahagian mulut dan tekak yang sakit (termasuk gusi dan lidah) Ruam dan biji-biji berair (blisters) di tapak tangan dan kaki serta punggung (kawasan lampin)

Pada lazimnya penyakit ini tidak membahayakan dan akan sembuh dengan sendirinya dalamtempoh 7 – 10 hari. Akan tetapi kadangkala ia boleh menimbulkan komplikasi yang memerlukan rawatan intensif di hospital.

Cara-Cara Merebak

Penyakit tangan, kaki dan mulut ialah penyakit berjangkit yang sederhana. Ia merebak melalui sentuhan langsung dengan air liur, hingus dan cecair ruam. Ianya juga boleh berjangkit melalui makanan yang dicemari oleh najis orang yang dijangkiti. Penyakit ini mudah merebak di minggu pertama pesakit menghidapinya.

Rawatan

Tidak ada rawatan yang khusus bagi penyakit ini. Rawatan yang diberikan adalah hanya untuk melegakan tanda-tanda yang dihidapi oleh pesakit. Langkah-langkah yang boleh diambil ialah seperti:




  • Memastikan pesakit banyak minum air untuk mengelakkan dehidrasi (kekurangan cecair badan)
  • Memakan ubat seperti panadol untuk mengurangkan panas badan dan sakit tekak
  • Menggunakan ubat sapu untuk mengurangkan rasa pedih bagi ulser dalam mulut
  • Ruam di tapak tangan dan kaki biasanya tidak gatal dan tidak memerlukan sebarang rawatan.
  • Jika anak anda dijangkiti penyakit tangan, kaki dan mulut, pastikan ianya berehat di rumah hingga sembuh.
  • Elakkan daripada bersekolah atau ke pusat-pusat penjagaan kanak-kanak hingga sembuh
  • Elakkan berkongsi peralatan makanan dengan ahli keluarga


  • Dapatkan pemeriksaan doktor di pusat-pusat kesihatan atau hospital yang berdekatan Sejauh ini tidak terdapat vaksin bagi mencegah penyakit tangan, kaki dan mulut.

    Langkah-Langkah Pencegahan



  • Sentiasa menjaga kebersihan diri Mencuci tangan selepas menggunakan tandas, selepas menukar atau memegang lampinyang kotor dan sebelum makan
    Jangan berkongsi barang-barang persendirian Menutup mulut dan hidung dengan tisu semasa batuk atau bersin
  • Bersihkan semua permukaan yang tercemar dan cuci barang-barang yang dipegang oleh kanak-kanak yang dijangkiti; pastikan barang-barang permainan kanak-kanak sentiasa bersih
  • Mengelakkan dari membawa kanak-kanak ke tempat-tempat sesak dan aktiviti-aktiviti berkumpulan


  • PERINGATAN Segera bawa berjumpa doktor atau ke Bahagian Kemalangan dan Kecemasan jika anak ada mempunyai tanda-tanda komplikasi seperti berikut:



  • Demam panas yang tidak menurun
  • Mengantuk dan kelihatan letih lesu
  • Gelisah
  • Muntah berulang-ulang
  • Tiada selera makan
  • Sesak nafas
  • Degupan jantung laju
  • Kembung perut
  • Tidak membuang air kecil
  • Lemah anggota kaki
  • Otot tersentak
  • Pergerakan mata yang luar biasa


  • Via Blogger PC Edisen

    Enjoice...Sharing is power!!!

    mknace unlimited™ | kaki kiri
    Ada bintik bintik kecik kat kaki kiri

    mknace unlimited™ | tangan kanan
    Ni tangan kanan dia

    mknace unlimited™ | kaki kanan
    Kaki kanan paling banyak la

    mknace unlimited™ | ziqri
    Cian budak bucuk sorang nih