mknace unlimited™|The Colours of Life

Welcome to a small world around me and a simple life of mine in full colours. Together we share the beauty of the world. Sharing since '04 on fotopages, blogger on '07.

mknace unlimited™|The Colours of Life

With warmest regards and wishes joy for all.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Kufic square art practitioner.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Some of the figurines as the hobbies of collecting them.

mknace unlimited™|The Colours of Life

All of us | the colours of life.

Memaparkan catatan dengan label hari kesembilan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label hari kesembilan. Papar semua catatan

Sabtu, 28 Ogos 2010

Merayap cari Tauhu Sumbat

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Masa : 6.00 petang
Tempat : Pasar Ramadhan Taman Nusa Perintis
Cuaca : Suam-suam kuku
Kes : Iqa nak makan tauhu sumbat

Kisahnya semalam, memang tauhu sumbat yang dibeli tu hilang; ntah salah letak, ntah terbuang. Sampai ke sahur memang tak jumpa. Petang ni pulak, Iqa dah membebel kempunan nak makan tauhu sumbat. So, kitaorang kuar naik motor jer; kes senang nak parking. Alih-alih, bukan setakat tauhu sumbat, siap beli ice blended lagi.

Klik untuk cerita penuh



©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Hai.. Takkan sampai tertido nunggu ice blended kot. Orang lain pun posa jugak la iqa

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Leh tahan gak ramainya orang petang ahad nih

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Waaa.. memang ramai.. Tak perasan lak brader baju merah tu asik dok nengok aku jer

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Deretan tebu yang sedia diproses..

Enjoice...Sharing is power!!!

Isnin, 22 Februari 2010

Ada apa dengan letupan bunga api ni?

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besarMalam tadi memang terkejut gak memulanya. Sapa tak terkejut dengar bunyi letupan kan. Memula sekali dua. Sapa lak tembak menembak ni. Pastu berlanjutan lagi. Jam masa tu kul 9 malam. Ish.. ni mesti ada orang main bunga api ni. Terus aku buka pintu. Betul. Kat luar langit Gelang Patah memang dah cerah dengan letupan bunga api. Pergghhh.. Iqa lari keluar. Nenek dia lari keluar. Cantik la nek.. Tapi iqa takut. Macam perang dah bunyinya. Geak gempita bunyi dia. Sian kat adik sebenarnya. Baru dapat tido kejap.

Bunga api ni berterusan sampai dah dekat dekat jam 12 malam. Ingatkan dah berenti la. Sekali... seiringan dengan mulanya nightline kat TV3, bunyi yang lagi menggila kedengaran. Peerrgghhh.. Ada apa ni..

Borak nyer borak dengan rakan-rakan maya, rupanya malam ni malam kesembilan. Hari penting jugak yang dinamakan Hari menyembah Maharaja Jed. Wow.. kira sembah maharaja syurga la ni. Kalau baca citer journey to the west mesti tahu maharaja jed ni.

Selain dari itu, hari ni jugak hari tahun baru untuk orang cina berbangsa Hokkien. Diaorang akan menyembah maharaja jed ni sebab dia dah melindungi diaorang dari ancaman penghapusan masa zaman dahulu kala. Tebu antara benda penting sebab menurut ceritanya nenek moyang mereka dulu selamat setelah bersembunyi di ladang tebu. Tu la antara cerita dia.

Apa pun jangan lupa, masih ada hari ke-15 lagi ni, Hari Chap Goh Mei yang juga merupakan penutup perayaan. Kalau kat JB ni ada sambutan kat Danga Bay. Bersedialaaahhh...

ps : sori pasal guna gambo lama jer. Tak larat aku nak amik gambo, inaz pun merengek jer semalam..