mknace unlimited™|The Colours of Life

Welcome to a small world around me and a simple life of mine in full colours. Together we share the beauty of the world. Sharing since '04 on fotopages, blogger on '07.

mknace unlimited™|The Colours of Life

With warmest regards and wishes joy for all.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Kufic square art practitioner.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Some of the figurines as the hobbies of collecting them.

mknace unlimited™|The Colours of Life

All of us | the colours of life.

Memaparkan catatan dengan label pejabat sekolah. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label pejabat sekolah. Papar semua catatan

Khamis, 9 Disember 2010

Asyraf : SK Kg. Sadek

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tarikh : 8 Disember 2010
Masa : 12.40 tengahari
Tempat : SK Kampung Sadek
Mood : Best gi sekolah sekolah lama nih

Nenek kedah mintak sistem jadual itu hari. Memang dari dulu aku suka bekal sistem kat nenek kedah pun. Kebetulan ada pulak sistem yang lebih mudah untuk buat jadual, so bagi ajer lah kat nenek kedah.

Lepas balik ja dari dari pasar tani tadi, terus balik rumah, amik nenek kedah; keluar balik menuju ke kupang. Ikut jalan potong kat pulai, rentas highway grik - kota bahru dua kali. Dah sampai.. Sempat ngoder nasi beriyani dua kawah untuk kenduri asyraf nanti. lepas install gerak ke billion untuk beli barang tambahan untuk buat kek nanti. Klik cerita penuh untuk detail.



©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Langit memang cun tul pagi nih

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Membuatkan aku teruja nak amik banyak gambo

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Dah masuk ke bilik mak kat sekolah

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Ni atuk kedah yang amik nih

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Best tak bilik nenenk kedah en. ziqri

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Check komp sistem jap

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Masukkan sistem kat pc nenek kedah

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Sementara tu nenek kedah dok bincang pasal hal pejabat kat luar

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Aikk.. nampak aku dari luar bilik

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Nenek kedah dah hias pejabat sama cam kat rumah

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Banyak tu yang dibincang

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Apa kes sampai kerut dahi tu

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Sign atas meja

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Terang kat nenek kedah apa nak kena buat

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Sempat memantau kat luar

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Apasal ziqri nih

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Posing lagi kat bawah sebelum gerak keluar

Enjoice...Sharing is power!!!

Ahad, 17 Januari 2010

School.. here we come.

Dari semalam dok sibuk membalut buku. Penat weiihh.. Satu satu dok balut. Sib baik mama pun nolong gak. Buku si Inaz jer dah baper, buku Iqa lagi, buku sekolah agama dia lagi.. Hahaha.. Penat. Baru siap balut semua sekali. Ngam-ngam plastik balut buku yang dibeli semalam tu. Sib baik tak amik yang 5 meter. 10 meter ni pun tinggai belen 15x15 cm jer.

Hari Khamis ituhari, ada dapat bungkusan dari atuk ngan nenek kedah. Tengok kotak, Iqa dah sukati. Kotak mainan. Tapi aku tak rasa tu mainan lam dia. Yang pasti, isi dalam bungkusan tu adalah... baju yang diaorang pakai lam gambar kat sebelah ni. Suka tul ngan baju ni. Tiap-tiap hari depa nak pakai.

Lepas settle jer balut buku semua, pakat sibuk dok isi buku-buku untuk hari senin nanti. Tengok la beg depa tu. Makaih.. Punya la penuh. Tu ikut jadual tu. Kalau tak ikut, tak tau la lagu mana besaqnya beg si Iqa tu. Yang digalaih tu beg sekolah agama dia, yang besaq kena seret tu beg sekolah.

Pas settle semua tu, terus siapkan segala-gala untuk esok. Bukan apa.. Senang sikit. Semua dah settle, petang ni boleh la lepak-lepak sikit. Rerasa semua dah siap kot. Tinggai nak pi sekolah ja lagi. Harap-harap esok adik Inaz tak buat hal lagi cam minggu ni. InsyaAllah...



Posted by Picasa

Jumaat, 7 Ogos 2009

Influenza A (H1N1)



Pening aku pagi ni. Banyaknya budak demam. Bila tanya kenapa datang juga. Jawabnya mak suruh. Mak dia ni tak baca surat khabar ka? Tak tengok TV ka? Kan dah cakap kalau ada tanda-tanda jangan datang sekolah. Kang tak pepasal lagi ramai yang kena. Pening-pening. Pagi tadi jer dah hantar lam 4 orang. Balik semula ke sekolah. Check makmal, borak-borak jap ngan orang Jabatan dah sapai masa nak bukak Pusat Akses. Sekali lalu pejabat GB panggil. Haiih.. Ada lagi 4. Yang sorang ni memang teruk tul batuk dan demamnya. Ish ish ish. Sekali tanya siap ada MC lagi. Apasal yang ko datang sekolah ni. Susah tul la.

Lepas jer hantar bebudak ni balik, orang Jabatan lak kenen-kenen aku. Haii.. Sibuk nampak. Teruk ker. Tak aah. Biasa-biasa jer. Dengor kawasan ni dah dua orang kena. Ye ke. Hish. Mintak simpang la..

Apa tanda-tanda kena jangkitan ni.

Simptom-simptom Influenza A (H1N1)

1. Demam dengan suhu mencapai 38 darjah celcius
2. Batuk
3. Selsema
4. Sakit tekak
5. Sakit badan
6. Pening kepala
7. Muntah-muntah

Kalau dah ada simptom camni, dok jer la kat rumah tu. Tak yah gi memana. Gi spital atau dok menyendiri lam rumah jer. Yang dok kuar cari pasal lagi kenapa. Pastu pakai topeng muka. Bukannya kita nak kata pakai tu boleh tak kena, tapi sekurang-kurangnya kita dah berusaha untuk mengelakkan H1N1 ni kan..

Check laman web rasmi H1N1

Siapakah yang berisiko tinggi akibat jangkitan Influenza A (H1N1)?

1. Kanak-kanak berusia kurang 5 tahun
2. Individu berusia 65 tahun dan ke atas
3. Kanak-kanak dan remaja (< 18 tahun) yang menggunakan terapi aspirin untuk jangkamasa yang panjang
4. Wanita mengandung
5. Dewasa dan kanak-kanak dengan asma, penyakit pernafasan kronik obstruktif, kegagalan organ, penyakit kardiovascular, hepatik, heamatologikal, neurologik, neuromuscular atau masalah metabolik seperti Diabetes Mellitus
6. Dewasa dan kanak-kanan yang mengalami daya ketahanan yang rendah (immunosuppression)
7. Individu yang menginap di rumah kebajikan dan institusi penjagaan yang lain

Peranan Masyarakat Semasa Fasa Mitigasi

Masyarakat perlu mengetahui cara virus ini merebak.
Influenza A (H1N1) virus berjangkit dari manusia kepada manusia melalui titisan cecair, (yang dikeluarkan semasa bercakap, batuk atau bersin).

Mana-mana individu yang berhubung rapat (lebih kurang 1 meter) dengan individu yang mengalami gejala selesema (demam, bersin, batuk, hidung berair, menggigil, sakit sendi dan lain-lain adalah berisiko untuk mendapat jangkitan penyakit akibat dari titisan cecair.

Oleh itu, masyarakat perlu mengambil langkah pencegahan berikut:

1. Amalkan kebersihan diri dan adab batuk yang betul
2. Amalkan kawalan jangkitan sama ada di rumah, tempat kerja atau pengangkutan awam
3. Peranan penutup mulut dan hidung (mask) dalam masyarakat

Tiada bukti kukuh mengenai keberkesanan memakai mask di tempat awam. Namun, ia telah digunakan dalam ruang yang sesak/tertutup apabila berhubung dengan individu yang mengalami gejala selesema

Individu boleh memakai penutup mulut dan hidung (surgical mask) di rumah dan di kalangan masyarakat, terutamanya jika mereka berhubung rapat dengan individu yang mengalami gejala influenza, contohnya semasa menjaga ahli keluarga yang sakit.

Penggunaan mask membolehkan individu yang mengalami gejala influenza untuk menutup mulut dan hidung mereka bagi menghalang titisan cecair dari tersebar, salah satu kaedah adab batuk yang betul/baik.

Surgical mask juga disyorkan kepada golongan yang berisiko tinggi apabila berada di kawasan yang sesak.

Pesakit dinasihatkan untuk tinggal di rumah, elakkan berhubung rapat dengan ahli keluarga yang lain serta mengambil langkah kawalan dan pencegahan dari menjangkiti mereka yang menjaga pesakit.

Sekiranya gejala influenza semakin teruk, pesakit hendaklah SEGERA mendapatkan rawatan di hospital.

Sekiranya individu yang tergolong dalam kumpulan yang berisiko tinggi mengalami gejala influenza, segera dapatkan rawatan awal

Elakkan berada di kawasan sesak dan seboleh-bolehnya tangguhkan/ batalkan / kurangkan menghadiri majlis keramaian

Dapatkan maklumat terkini mengenai situasi semasa dari sumber yang boleh dipercayai seperti Kementerian Kesihatan Malaysia dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO)

Rabu, 29 Julai 2009

Kerja-kerja penaiktarafan pejabat sekolah



Hari ni takde mood betul. Ntah pasal apa ntah. Sekali masa dok sarapan pagi kat kantin. Kak Milah panggil. Nanti naik pejabat, ada faks. Mesti pasal gi KL ni. Apa-apa la. Masa naik tengok pekerja dok pasang mozek dah sampai luar pejabat dah. Boleh tahan gak la, bagi aku la. Tengok surat, sahih kena gak gi KL ler ni. Pening gak pala hotak ni jap. Dengan Sabtu ni APC PPDJB, start Senin JPN dah mula kursus HRMIS kat makmal komputer sekolah aku.

Banyak gak yang belum setel. Suruh Dila call En. Edi (betul ke aku eja) pasal site survey, bila nak turun. Dah lewat dah ni. Lagi berapa hari lak tu. Penin pala nak memikir. Tu lum kira pasal makan minum peserta kursus lagi tu.