mknace unlimited™|The Colours of Life

Welcome to a small world around me and a simple life of mine in full colours. Together we share the beauty of the world. Sharing since '04 on fotopages, blogger on '07.

mknace unlimited™|The Colours of Life

With warmest regards and wishes joy for all.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Kufic square art practitioner.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Some of the figurines as the hobbies of collecting them.

mknace unlimited™|The Colours of Life

All of us | the colours of life.

Memaparkan catatan dengan label zakat fitrah. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label zakat fitrah. Papar semua catatan

Ahad, 3 Julai 2016

Zakat Fitrah negeri Johor 1437H / 2016M - Done!


Zakat Fitrah negeri Johor 1437H / 2016M - Done! 23 Jun tempohari mama ajak gi Mydin. Nak belanja bulan. Hari yang sama aku keluar gi perbaharui lesen. Tapi aku cakap aku memang tokleh drive. Aku leh dok sebelah. Neman. Tunjuk jalan ja. Jalan. Tahniah mama. Memang aku lenjan habih habih hari ni. Hehehe. Dah alang alang aku cari imam sekali. Nak bayar zakat. Biasanya sebelah petang memang dia bukak kaunter kat Mydin. Alhamdulillah. Selesai. Sambung borak jap. Dia tanya mana lama menghilang. Cerita la aku pun baru keluar wad. Kisahnya anak dia pun masuk wad jugak. Pasal dah ada yang beratur belakang aku, aku minta diri la. Lepas tu aku terus lepak kat kereta nunggu mama. Letih la. Terus baring je. Sambil bereksperimentasi. Hahaha.

Panduan Kadar Fitrah

Terdapat dua kadar fitrah iaitu :

Harga Fitrah RM 5.00 bagi Umat Islam di Negeri Johor yang makan beras gred/jenis super tempatan 15% hancur (beras nasional) sahaja yang berharga RM1.80 sekilogram.
Harga Fitrah RM 8.00 bagi Umat Islam di Negeri Johor yang makan beras gred/jenis selain daripada beras super tempatan 15% hancur (Beras Nasional).

Panduan Pembayar

Umat Islam yang bermukim di Negeri Johor wajib menunaikan zakat fitrah di Negeri Johor
Bayaran fitrah hendaklah dibayar kepada amil bertauliah dan mempunyai kad kuasa amil daripada Majlis Agama Islam Negeri Johor.
Pastikan setiap bayaran Zakat Fitrah mendapat resit rasmi Majlis Agama Islam Negeri Johor.
Anda digalakkan menunaikan Zakat Fitrah di awal Ramadhan bagi membolehkan agihan kepada fakir dan miskin disempurnakan sebelum Hari Raya.

Sabda Rasulullah S.A.W maksudnya:
” Rasulullah S.A.W mewajibkan Zakat Fitrah kerana ia membersihkan kekotoran (dosa) orang-orang yang berpuasa dan memberi makanan (juadah) kepada orang-orang miskin, dan barang siapa menunaikannya (Zakat Fitrah) sebelum solat hari raya, maka ia adalah zakat yang diterima dan barangsiapa yang menunaikannya (Zakat Fitrah) selepas solat hari raya, ia menjadi sedekah-sedekah biasa (bukan Zakat Fitrah)”
Hadith Riwayat: Abu Daud & Ibnu Majah

Kaunter Kutipan Zakat
Dibuka 7 Hari Seminggu:
Ahad – Rabu : 8.15 pagi – 4.00 petang
Khamis : 8.15 pagi – 2.30 petang
Jumaat & Sabtu: 9.00 pagi – 4.00 petang
Tempat: Semua Kaunter Zakat Harta, Pejabat Kadi Daerah di Seluruh Negeri Johor

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al-Mubarak
Semoga ibadah puasa yang dilaksanakan pada tahun ini lebih baik daripada tahun-tahun yang lalu.
Rebutlah Keberkatan Ramadhan Dengan Berpuasa dan Berzakat

Khamis, 9 Julai 2015

Zakat Fitrah 1436H - Done!


Zakat Fitrah 1436H - Done! Alhamdulillah. Selesai. Rezeki aku. Kalau ikut masa. Ni paling lewat kot. Dan tak sedaq tu. Tau tau dah hujung Ramadan. Alhamdulillah. Tetiba perlu turun ke bawah. Dan kebetulan hari ni amil buat kutipan kat lobi.

Khamis, 18 Jun 2015

Kadar Zakat Fitrah 2015M 1436H seluruh negara

Kadar Zakat Fitrah 2015M 1436H seluruh negara


Berikut adalah kadar zakat fitrah untuk setiap individu seluruh negeri di Malaysia bagi tahun 2015 bersamaan 1436 Hijrah seperti mana yang telah ditetapkan oleh Majlis Agama Islam Negeri. Umat Islam dinasihatkan supaya memastikan mereka membayar zakat fitrah kepada amil yang mempunyai kad kuasa dan resit bayaran yang dikeluarkan oleh Majlis Agama Islam Negeri.

Sebaik-baiknya adalah menunaikan Zakat Fitrah di awal Ramadhan bagi membolehkan agihan kepada golongan yang layak disempurnakan sebelum menjelang Hari Raya Aidilfitri. Lampiran kadar bayaran zakat fitrah yang disertakan ini adalah berdasarkan sumber rasmi dari Majlis Agama Islam di setiap negeri.

Negeri
Kadar Zakat (RM)
Description: Bendera Perlis Perlis
6.50
Description: Bendera Kedah Kedah
7.00
Description: Bendera Pulau Pinang Pulau Pinang
7.00
Description: Bendera Perak Perak
7.00
Description: Bendera Selangor Selangor
7.00
Description: Bendera Negeri Sembilan Negeri Sembilan
6.50
Description: Bendera Melaka Melaka
6.70
Description: Bendera Johor Johor
* 5.00 / 8.00
Description: Bendera Pahang Pahang
7.00
Description: Bendera Terengganu Terengganu
* 7.40 / 6.80 /4.60
Description: Bendera Kelantan Kelantan
7.00
Description: Bendera Sarawak Sarawak
6.50
Description: Bendera Sabah Sabah
7.00
Description: Bendera Kuala Lumpur Kuala Lumpur
7.00
Description: Bendera Putrajaya Putrajaya
7.00
Description: Bendera Labuan Labuan
7.00
(*) Kategori kadar bayaran zakat fitrah di negeri Johor dan Terengganu adalah berdasarkan harga gred atau jenis beras yang dimakan


Via Blogger PC Edisen

Enjoice...Sharing is power!!!

Ping your blog, website, or RSS feed for Free


Zakat Fitrah negeri Johor 1436H / 2015M

Zakat Fitrah negeri Johor 1436H / 2015M


Panduan Kadar Fitrah

Terdapat dua kadar fitrah iaitu :

  • Harga Fitrah RM 5.00 bagi Umat Islam di Negeri Johor yang makan beras gred/jenis super tempatan 15% hancur (beras nasional) sahaja yang berharga RM1.80 sekilogram.
  • Harga Fitrah RM 8.00 bagi Umat Islam di Negeri Johor yang makan beras gred/jenis selain daripada beras super tempatan 15% hancur (Beras Nasional).

Panduan Pembayar

  • Umat Islam yang bermukim di Negeri Johor wajib menunaikan zakat fitrah di Negeri Johor
  • Bayaran fitrah hendaklah dibayar kepada amil bertauliah dan mempunyai kad kuasa amil daripada Majlis Agama Islam Negeri Johor.
  • Pastikan setiap bayaran Zakat Fitrah mendapat resit rasmi Majlis Agama Islam Negeri Johor.
  • Anda digalakkan menunaikan Zakat Fitrah di awal Ramadhan bagi membolehkan agihan kepada fakir dan miskin disempurnakan sebelum Hari Raya.

Sabda Rasulullah S.A.W maksudnya:
” Rasulullah S.A.W mewajibkan Zakat Fitrah kerana ia membersihkan kekotoran (dosa) orang-orang yang berpuasa dan memberi makanan (juadah) kepada orang-orang miskin, dan barang siapa menunaikannya (Zakat Fitrah) sebelum solat hari raya, maka ia adalah zakat yang diterima dan barangsiapa yang menunaikannya (Zakat Fitrah) selepas solat hari raya, ia menjadi sedekah-sedekah biasa (bukan Zakat Fitrah)”
Hadith Riwayat: Abu Daud & Ibnu Majah

Kaunter Kutipan Zakat
Dibuka 7 Hari Seminggu:
Ahad – Rabu : 8.15 pagi – 4.00 petang
Khamis : 8.15 pagi – 2.30 petang
Jumaat & Sabtu: 9.00 pagi – 4.00 petang
Tempat: Semua Kaunter Zakat Harta, Pejabat Kadi Daerah di Seluruh Negeri Johor

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al-Mubarak
Semoga ibadah puasa yang dilaksanakan pada tahun ini lebih baik daripada tahun-tahun yang lalu.
Rebutlah Keberkatan Ramadhan Dengan Berpuasa dan Berzakat


Via Blogger PC Edisen

Enjoice...Sharing is power!!!

Ping your blog, website, or RSS feed for Free


Selasa, 8 Julai 2014

Zakat Fitrah negeri Johor 1435H / 2014M


Zakat Fitrah negeri Johor 1435H / 2014M

Panduan Kadar Fitrah

Terdapat dua kadar fitrah iaitu :

  • Harga Fitrah RM 5.00 bagi Umat Islam di Negeri Johor yang makan beras gred/jenis super tempatan 15% hancur (beras nasional) sahaja yang berharga RM1.80 sekilogram.
  • Harga Fitrah RM 8.00 bagi Umat Islam di Negeri Johor yang makan beras gred/jenis selain daripada beras super tempatan 15% hancur (Beras Nasional).


Panduan Pembayar

  • Umat Islam yang bermukim di Negeri Johor wajib menunaikan zakat fitrah di Negeri Johor
  • Bayaran fitrah hendaklah dibayar kepada amil bertauliah dan mempunyai kad kuasa amil daripada Majlis Agama Islam Negeri Johor.
  • Pastikan setiap bayaran Zakat Fitrah mendapat resit rasmi Majlis Agama Islam Negeri Johor.
  • Anda digalakkan menunaikan Zakat Fitrah di awal Ramadhan bagi membolehkan agihan kepada fakir dan miskin disempurnakan sebelum Hari Raya.

Sabda Rasulullah S.A.W maksudnya:
” Rasulullah S.A.W mewajibkan Zakat Fitrah kerana ia membersihkan kekotoran (dosa) orang-orang yang berpuasa dan memberi makanan (juadah) kepada orang-orang miskin, dan barang siapa menunaikannya (Zakat Fitrah) sebelum solat hari raya, maka ia adalah zakat yang diterima dan barangsiapa yang menunaikannya (Zakat Fitrah) selepas solat hari raya, ia menjadi sedekah-sedekah biasa (bukan Zakat Fitrah)”
Hadith Riwayat: Abu Daud & Ibnu Majah

Kaunter Kutipan Zakat
Dibuka 7 Hari Seminggu:
Ahad – Rabu : 8.15 pagi – 4.00 petang
Khamis : 8.15 pagi – 2.30 petang
Jumaat & Sabtu: 9.00 pagi – 4.00 petang
Tempat: Semua Kaunter Zakat Harta, Pejabat Kadi Daerah di Seluruh Negeri Johor

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al-Mubarak
Semoga ibadah puasa yang dilaksanakan pada tahun ini lebih baik daripada tahun-tahun yang lalu.
Rebutlah Keberkatan Ramadhan Dengan Berpuasa dan Berzakat


Via Blogger PC Edisen

Enjoice...Sharing is power!!!

Ping your blog, website, or RSS feed for Free