mknace unlimited™|The Colours of Life

Welcome to a small world around me and a simple life of mine in full colours. Together we share the beauty of the world. Sharing since '04 on fotopages, blogger on '07.

mknace unlimited™|The Colours of Life

With warmest regards and wishes joy for all.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Kufic square art practitioner.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Some of the figurines as the hobbies of collecting them.

mknace unlimited™|The Colours of Life

All of us | the colours of life.

Memaparkan catatan dengan label Waktu. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Waktu. Papar semua catatan

Rabu, 23 September 2015

Waktu Solat Sunat Aidil Adha di Surau Nur Taufik, Jalan Wawasan


Waktu Solat Sunat Aidil Adha di Surau Nur Taufik, Jalan Wawasan. Baru diumumkan sebentar tadi. Esok solat sunat Aidil Adha akan dijalankan bermula jam 8.00 pagi.

Panduan Solat Aidilfitri / AidilAdha

Solat sunat hari raya puasa (Aidilfitri) dan solat sunat hari raya haji (Aidiladha) hukumnya sunat Muakkad (sangat digalakkan). Segala rukun, syarat serta sunatnya adalah sama seperti solat biasa. Cuma ditambahkan dengan bertakbir 7 kali pada rakaat pertama dan 5 kali pada rakaat yang kedua, disertakan dengan bertasbih di antara setiap takbir.

Solat sunat hari raya dikerjakan pada hari raya pertama iaitu pada 1 Syawal bagi solat sunat Aidilfitri dan 10 Zulhijjah bagi solat sunat Aidiladha. Waktu mengerjakannya ialah antara ketika mula terbit matahari sekadar segalah hingga tergelincirnya matahari.

Solat Aidilfitri sunat dilewatkan solat untuk memberi kesempatan kepada kaum muslimin membayar zakat fitrah (kerana zakat fitrah afdal dikeluarkan sebelum solat hari raya). Manakala solat Aidiladha sunat disegerakan bagi memberi keluasan waktu untuk ibadah korban. Solat sunat hari raya lebih afdal dikerjakan secara berjemaah di masjid atau di kawasan lapang/ padang terbuka.

Selasa, 20 Ogos 2013

Rezeki durian waktu berbuka


Rezeki durian waktu berbuka. Seronok tul hati kebudaks ni petang nih. Mana taknya, atuknya bawak balik derian malam nih. Aku pun perasan jugak ramai orang memilih derian kat paso malam tadi. Cuma pasal nak cepat. Nak berbuka kan. Apa pun, atuknya beli derian kat situ. Lupa lak nanyakan harga dia baper, dan aku pun langsung tak noleh pun tadi. Read on...

Isnin, 19 Ogos 2013

Coretan Ringkas Waktu Senggang

Coretan Ringkas Waktu Senggang. Hari ni sesaja nak mula habit baru. Sesambil tengah free waktu rehat ni, kebetulan pulak hari ni mula aku berpuasa enam. Biar la ada benda yang boleh aku tulis selain daripada coretan bergambar cam biasa tu kan.

Hari ni rasa lemah la pulak badan. Tak seronok pulak. Cam dah tak kompeten la pulak sejak akhir-akhir ni. Pening tul dibuatnya. Minggu lepas dah tak pasal-pasal dapat MC dua hari. Minggu ni cuba nak gagahkan diri. Aku rasa aku boleh. Sikit-sikit ja. Kalau dah tak tahan baru la gi balik ke klinik, kan.

Pasal sakit kaki aku. Doktor kata maybe radang. Bukan radang marah tu. Sakit la. Otot atau urat. Cam biasa dia suggest buat uric asid test jugak. Mana la tau ada gout ke apa. Tapi bila nengokkan aku nyer kes macam gout tu tersasar la sangat. Ni siap bengkak dan ada rasa panas kat kawasan tu. So, tu yang diberi aku ubat yang menyebabkan aku lepak ajer hampir empat hari atas katil. Nak jalan pun rasa melayang sebenarnya. Dan tu jugak la yang aku rasa sepanjang pagi ni. Sapu sikit krim yang doktor bagi, jalan ajer.

Semalam. Rumah terbuka Pak Uteh. Cam biasa dia buat masakan udang sepesel dia. Tiga mangkuk aku tibai, walaupun aku sebenarnya memang tak suka dan tak makan udang. Sebab. Saja. Nak tengok apa jadi ngan kaki aku hari ni. Result. Memang takde ape pun. Cuma perut ja memulas maybe sebab aku memang tak serasi ngan udang tu kot. Ekekeke.

Cukup dulu coret-coret ringkas waktu senggang nih, buat kali ini.


Via Blogger PC Edisen

Enjoice...Sharing is power!!!
mknace unlimited™ | The Colours of Life

Ping your blog, website, or RSS feed for Free