mknace unlimited™|The Colours of Life

Welcome to a small world around me and a simple life of mine in full colours. Together we share the beauty of the world. Sharing since '04 on fotopages, blogger on '07.

mknace unlimited™|The Colours of Life

With warmest regards and wishes joy for all.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Kufic square art practitioner.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Some of the figurines as the hobbies of collecting them.

mknace unlimited™|The Colours of Life

All of us | the colours of life.

Memaparkan catatan dengan label Masjid Jamek Gelang Patah. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Masjid Jamek Gelang Patah. Papar semua catatan

Jumaat, 10 Februari 2017

Masjid Jamek Gelang Patah : Khutbah Jumaat 20170210 - Rebutlah syurga Allah


Masjid Jamek Gelang Patah : Khutbah Jumaat 20170210 - Rebutlah syurga Allah. Intisari Khutbah Jumaat.
Tarikh: 10 Februari 2017 / 13 Jamadil Awwal 1438
Tajuk: Rebutlah Syurga Allah.


  1. Beramal soleh ganjarannya syurga; membuat maksiat balasannya neraka.
  2. Firman Allah surah Al-baqarah/25 bermaksud: "dan berilah khabar gembira kpd orng2 beriman dn beramal soleh, ssungguhnya mereka beroleh syurga yg mengalir di bawahnya bbrapa sungai..........dn disediakn utk mereka dlm syurga itu pasangan2 atau isteri2 yg sentiasa bersih suci sedang mereka pula kekal di dlmnya selama2nya".
  3. Kata Nabi SAW: " seorng ahli syurga d beri kekuatan seratus orng dlm makan minum dn jimak; hajat buang air ssorng ditukar berupa peluh yg berbau harum bagaikan kasturi". HR: Zaid bin Arqm RA.
  4. Sebuah nasihat: "Hai anak Adam, engkau membeli neraka dgn harga mahal dn tidak mahu mmbeli syurga dgn harga murah". Maksudnya manusia itu sanggup berbelanja banyak dan mudah utk tujuan maksiat ttapi payah dn berat utk bersedekah.
  5. Sabda Nabi SAW bermaksud: "Kepada penghuni syurga setelah mereka puas diberi apa yg belum pernah diberi kpd seorang pun dari makhlukNya lalu Allah berfirman lagi, Ku halalkan keridhoan Ku untuk kalian dan Aku tidak murka kpd kalian selama2nya". HR: Abu Saeed Alhudri.
  6. Utk mencapai syurga:-
    1. beriman kpd Allah- dgn mempercayai dlm hati; mengucakn dgn lisan; menjalankn dgn amal perbuatan.
    2. sentiasa beristigfar- sentiasa mohon keampunan spt HR: Imam At Termidhi bermaksud: "Tiap anak Adam itu berbuat salah dan sebaik2 orang yg bersalah itu adalah orng yg bertaubat".
    3. mohon di jauhkn dari api neraka- tidak sekadar berdoa; perlu usaha; jauhi segala perbuatan dosa yg akn memasukn ke neraka.
    4. sabar hadapi ujian- berlapang dada; tidak mengeluh menghadapi kesulitan dn cabaran hidup.
    5. bersedekah ke jalan Allah.
    6. mohon ampun di waktu sahur- waktu 1/3 mlm; solat tahajjud; Amalan para Nabi; Allah turun ke langit dunia memberi rahmat dn ampunan kpd hamba2Nya.
    7. Rasul SAW bersabda bermaksud: "rombongan pertama yg memasuki syurga, rupa mereka bagaikn bulan purnama dn rombongan berikutan yg mengiringi mereka bagaikan bintang yg sangat terang cahayanya............."
    8. Firman Allah surah Al kahfi/30-31 bermaksud: "sebenarnya orang yg beriman dan beramal soleh ssungguhnya Kami tidak akn menghilangkan pahala orang2 yg memperbaiki amalnya, mereka itu di sediakn baginya syurga yg kekal..........demikian itulah balasan yg sebaik2nya dan demikian itulah syurga tempat berihat yg semoleknya".

باراك الله لي ولكم ...

Muaturun khutbah penuh menerusi pautan berikut :

http://jainj.johor.gov.my/khutbah/2017/feb/RebutlahSyurgaAllah.pdf

Jumaat, 27 Januari 2017

Masjid Jamek Gelang Patah : 20170127 Khutbah Jumaat


Masjid Jamek Gelang Patah : 20170127 Khutbah Jumaat dengan tajuk Alam Kubur.
            
1)Taqwa- sebaik2 bekalan menghadapi kematian; laksana segala perintahNya; tinggalkan segala laranganNya; mudah2an aman dan damai keadaan kita d alam kubur kelak.

2) Perkara2 yg benar- mati; pertanyaan Malaikat Munkar Nakir; nikmat dlm kubur; azab dlm kubur.

3) Firman Allah surah Ruum/19 bermaksud: "Ia mengeluarkn sesuatu yg hidup dari benda mati dn mengeluarkn benda yg mati dari sesuatu yg hidup serta menghidupkn bumi ssudah matinya dn sedemikian itulah kamu akn dikeluarkan (hidup semula dari kubur)".

4) Alam kubur- tempat persinggahan pertama sblm menuju ke akhirat; tempat permulaan manusia di hukum; bahagia atau derita d alam kubur maka bahagia atau derita d alam akhirat.

5) Sabda Nabi SAW bermaksud: "sesungguhnya kubur itu rumah pertama dari rumah2 akhirat, barangsiapa selamat darinya maka mudahlah selepasnya dn jika tidak selamat darinya maka sulitlah selepasnya".

6) Nikmat atau azab kubur- wajib d percayai; d yakini dn d imani; walau tidak dapat d lihat; ia perkara sam'iiyat.

7) Bekalan ke alam kubur (kenikmatan)- perbanyakn amalan kebaikn semasa d dunia; jaga lidah dn kemaluan; cari yg halal; rajin baca Al-Quran; pelihara solat.

7.1) nikmat kubur- d pamir keindahan Syurga; d perluaskan kuburnya; cahaya yg menerangi ibarat taman2 Syurga.

8) Bekalan ke alam kubur (siksaan)- kufur ingkar perintah Allah; ahli maksiat; pendusta; zalim; sebar dn amal fitnah; amal riba'; tinggalkan solat.

8.1) siksa kubur- himpitan kubur; kegelapan kubur; sengatan ular dn kalajengking; pelbagai siksaan lagi.

9) Amalan doa dari Rasul SAW bermaksud: "wahai Tuhanku! sesungguhnya aku berlindung dgnMu dpd fitnah api Neraka dn dpd azab api Neraka dn aku berlindung dgnMu dpd fitnah kubur dn dpd azab kubur dn aku berlindung dgnMu dpd fitnah kekayaan dn aku berlindung dgnMu dpd fitnah kefakiran dn aku berlindung dgnMu dpd almasiihiddajjal".

10) Firman Allah surah Al-an'am/93 bermaksud: "dan
(sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang2 yg zalim itu dlm penderitaan sakaratul maut (ketika hendak putus nyawa) sedang Malaikat2 pula menghulurkn tangan mereka (memukul dn menyiksa orang2 itu) sambil berkata: "keluarkanlah nyawa kamu (dari tubuh badan kamu sendiri), pd hari ini kamu d balas dgn azab siksa yg menghinakan..........."

Baarakallaahuliiwalakum...

Sabtu, 21 Januari 2017

Masjid Jamek Gelang Patah : 20161223


Masjid Jamek Gelang Patah : 20161223. Foto 23 Disember 2016.

Jumaat, 20 Januari 2017

Masjid Jamek Gelang Patah 20170120


Masjid Jamek Gelang Patah 20170120. Dah makin tersergam.

Sabtu, 10 Disember 2016

Masjid Jamek Gelang Patah : Updated 20161211


Masjid Jamek Gelang Patah : Updated 20161211. Semakin rancak kerja kerja pembinaannya.

Sabtu, 24 September 2016

MAsjid Jamek Gelang Patah - Khutbah Jumaat 20160923


MAsjid Jamek Gelang Patah - Khutbah Jumaat 20160923. Tajuk : Kebenaran Mizan.                          

  1. Seorang mukmin wajib beriman kpd perkara2 "sam iiyat"- perkara2 ghaib melalui perantaraan wahyu spt Syurga Neraka Mahsyar Mizan dosa pahla dll.
  2. Mizan ialah neraca or penimbang- timbangan utk amal baik(pahla) buruk (dosa) ssorng pada hari akhirat spt firman Allah surah Al-a'rof/8 & 9.
  3. Allah cipta Mizan supaya sesaorang sentiasa waspada- mempertimbangkn setiap amalan yg ingin dilakukan di dunia samada baik or buruk.
  4. Malaikat mencatat segala amalan baik buruk manusia dari perkara sekecil2nya hingga yg sebesar2nya utk ditimbang di atas Mizan; orng yg berjaya ialah yg berat timbangan amal baiknya.
  5. Perkara2 yg memberatkan timbangan amalan baik :-
    1. Banyak berzikir tahlil tasbih dn tahmid kpd Allah SWT; amalan solat zakat membantu orang dll; Baginda SAW bersabda mafhumnya "......timbangan kalimah Lailahaillallah di atas Mizan itu lebih berat dpd 7 petala langit dn 7 lapisan bumi seisinya...." - riwayat Ibnu Habban.
    2. Perbanyakn selawat keatas baginda RSAW- pemberi syafaat di akhirat; Hadith riwayat Imam At-termizi mafhumnya "...carilah aku di titian Syirat..di Mizan...di telaga Haudh kerana aku akn berada di tiga tmpat ini"
    3. perbanyakn amal soleh- berniat melakukan kebaikn sudah dicatat sbg satu kebaikn; bercadang melakukan kejahatan tidak dicatat dgn kejahatan melainkan setelah ia dilakukan; Allah maha pemurah lagi maha pengampun.
    4. berakhlak baik- Sabda baginda SAW bermaksud "tidak ada sesuatu yg lebih berat dlm timbangan ssorng mukmin pd hari qiamat dpd akhlak yg baik.sesungguhnya Allah amat murka thdp ssorng yg keji lagi jahat" -riwayat Imam At-termizi.
    5. selalu mengingati mati- orng yg cerdik adalah orng yg sentiasa mengingati mati dan bersedia kearah itu.
  6. Kesimpulan qutbah- Mizan adalah sesuatu yg benar; perbanyakn berzikir kpd Allah; perbanyakn berselawat keatas Nabi SAW; perbanyakn amalan yg baik.
  7. Firman Allah surah Al-mu'minun/ 102-103 bermaksud "maka sesiapa yg berat timbangan amal baiknya maka mereka itulah orng2 yg berjaya dn sesiapa yg ringan timbangan amal baiknya maka merekalah orng2 yg merugikan dirinya sendiri, mereka kekal dalam Neraka jahanam"

Barakallahuliwalakum...

---
#terbaeekkk ‎#kipidap #‎mknaceunlimited‬ #‎mknace‬ ‎#blogger‬ #‎photography‬ #‎photoblog‬ ‎#‎SJCAM‬ ‎#SJ4000‬ #‎Asus‬ #‎Zen4‬ ‎#Samsung‬ ‎#GalaxyCamera ‎#altek ‬#‎cubic‬ #love‬ ‎#followme‬ #‎beautiful‬ #‎blogoftheday‬ #fun‬ #like‬‎ #life‬ #colorful‬‎ #photooftheday‬ #‎MyExperience #‎mknaceunlimited,‬ #‎mknace‬, ‎#blogger,‬ #‎photography,‬ #‎photoblog,‬ #‎MyExperience‬,

Sabtu, 2 Januari 2016

Masjid Jamek Gelang Patah : Pelan Cadangan Pengubahsuaian dan Tambahan

Masjid Jamek Gelang Patah : Pelan Cadangan Pengubahsuaian dan Tambahan. Anggaran Kos Pembinaan RM1.9 juta.

Masjid Jamek Gelang Patah : Pelan Cadangan Pengubahsuaian dan Tambahan

Jumaat, 11 Disember 2015

Masjid Jamek Gelang Patah 20151211

Masjid Jamek Gelang Patah 20151211

Masjid Jamek Gelang Patah 20151211. Khutbah : Azab dan nikmat kubur. Hujan lebat usai Solat Jumaat.

Jumaat, 4 Disember 2015

Masjid Jamek Gelang Patah 20151204

Masjid Jamek Gelang Patah 20151204

Masjid Jamek Gelang Patah 20151204. Khutbah : Alam Barzakh.

Sabtu, 28 November 2015

Masjid Jamek Gelang Patah 20151128

Masjid Jamek Gelang Patah 20151128. Tajuk khutbah hari ini adalah "Zakat"



Via Blogger PC Edisen

Enjoice...Sharing is power!!!
mknace unlimited™ | The Colours of Life

Ping your blog, website, or RSS feed for Free


Jumaat, 23 Oktober 2015

Masjid Jamek Gelang Patah 20151023

Masjid Jamek Gelang Patah 20151023


Ngan Ziqri dan atuk hari ni di Masjid Jamek Gelang Patah. A bit of Jerebu nipis. Khutbah berkaitan ciri-ciri rumah muslim. Terbaca hasil nukilan Haji Alwee bab khutbah hari ni. Yok share sama.

Intisari khutbah Jumaat hari ni:-

Tajuk: Ciri-ciri Rumah Muslim.

  1. Rumah kediaman- nikmat Kurnia Allah d dunia utk berehat, berteduh juga tmpat perlindungan dn keamanan dpd segala bahaya diri, keluarga, harta benda spt firman Allah surah An-nahlu/80.
  2. Bersama mensyukuri nikmat Allah dgn menjadikan rumah kediaman sbg rumah seorng muslim yg bercirikan islam- bersih, tenang dn harmoni.
  3. Selain menggantung ayat2 Al-Q, terdapat ibadah solat, kedengaran bacaan Al-Q, alunan zikir, selawat dn suasana damai dlm sebuah kluarga.
  4. Sabda Nabi SAW bermaksud "perumpamaan rumah yg terdapat zikrullah dn rumah yg tiada zikrullah adalah spt orng yg hidup dgn orng yg mati"
  5. Sabda Nabi SAW bermaksud "lakukanlah solat sunnat d rumah2 kalian dn jgn biarkn rumah2 kalian itu spt kuburan iaitu tanpa melakukn solat2 sunnat d dlmnya"
  6. Emosi penghuni dn jiran ttangga akn terganggu sekiranya suasana isi rumah bising dgn bunyi2 melalaikn, pertelingkahan suami isteri, suasana tegang dn bercelaru.
  7. Bahagia anak2 yg membesar dlm suasana yg soleh dpd anak2 yg punya kluarga bermasalah yg selalunya sbg penyebab peningkatn gejala sosial.
  8. Anak2 memerhati, menilai, mencontohi akhlak, tingkahlaku i/bapa d rumah samada melaksanakn perkara2 baik atau buruk.
  9. Rumah muslim perlu bebas dpd anasir maksiat dn perkara2 yg boleh merosakkn aqidah spt terdapat gambar2 mendorong nafsu, ada unsur khurafat, tangkal- mnjauhkn Malaikat rahmat dari memasuki rumah spt ini.
  10. Beri salam ketika masuk rumah, menjaga adab, didik anak2 berbudaya muslim agar jauh dari api Neraka spt firman Allah surah At-tahrim/6.

Barakallahuliwalakum...

Nota : Hj Alwee Hassan

Via Blogger PC Edisen

Enjoice...Sharing is power!!!
mknace unlimited™ | The Colours of Life

Ping your blog, website, or RSS feed for Free


Jumaat, 2 Oktober 2015

Jumaat bersama Ziqri


Jumaat bersama Ziqri. Alhamdulillah. Dah pandai dah gi bersama. 5 tahun lagi, giliran Fiqri la pula.

Sabtu, 20 Disember 2014

Masjid Jamek Gelang Patah renovasi 19 Disember 2014 updated


Masjid Jamek Gelang Patah renovasi 19 Disember 2014 updated. Tarik lagi bahagian depan.

Jumaat, 24 Oktober 2014

Masjid Jamek Gelang Patah renovasi 24 Oktober 2014 updated


Masjid Jamek Gelang Patah renovasi 24 Oktober 2014 updated. Tak banyak sangat perubahan. Cuma kini dah banyak sikit jalan masuk. Dah mula masuk ikut depan noo..

Jumaat, 19 September 2014

Masjid Jamek Gelang Patah renovasi 19 September 2014 updated


Masjid Jamek Gelang Patah renovasi 19 September 2014 updated. Sedang naik untuk kemasan lantai di bahagian hujung masjid. Langit mendung ja. So. Kena tutup la kan. Parking cam biasa. Cuma kali ni siap 4 layer parking. Dah sampai ke tengah jalan dah haaa..

Jumaat, 9 November 2012

Masjid Jamek Gelang Patah

Lama tak semayang sini.







Jumaat, 19 Februari 2010

Jemaat di Masjid Jamek Gelang Patah

©2010mknaceunlimitedLama betul tak semayang kat masjid gelang patah ni. Sejak iqa masuk sekolah ni, memang hari jemaat jer mesti semayang kat masjid perwira. So, memang dah lama tul tak semayang kat sini.Sekali tengok gelanggang futsal pun dah fully operational dah kat sebelah semejid ni. Cenggitu la jugak dengan gerai depan gelanggang tu. Waaa.. kagum, kagum..

Masa masuk tu terperasan la pulak pasal sambutan maal hijrah kat masjid ni. 28 Februari pukul 8 pagi.. Hari Ahad tu.. Hmmm.. nak join ke tak yee.. Takpe, ada seminggu lagi untuk pikio..

Pastu masuk lak lam semejid. Dah besar dah masjid ni. Dulu masa mula-mula datang sini kecik jer.. Pastu orang pun makin ramai. Dia besarkan kiri dan kanan. Pastu dia besarkan belakang. Pastu tambah dinding kat belakang. Pastu tebuk pintu dari belakang. Dah jadi satu semejid yang ngam untuk orang gelang patah. Yang terbaru, dah bukak satu lagi masjid baru kat nusa perintis. Ye lah.. orang dah makin ramai. Nanti bila nusajaya dah fully occupied mesti lagi ramai kan.. Terpandang satu billboard kat pintu utama.. Dirasmikan oleh Mahathir bin Mohamad.. 28 Ogos 1987.. Peerrgghh.. memang lama gak la usia masjid ni.. Aku masih di sekolah rendah ketika itu..

ps : Yang paling best.. rupa-rupanya masjid ni aku tak pernah dokumentasikannya.. nanti ye masjid.. ni pun pakai gambo masa semayang raya tahun lepas..