mknace unlimited™|The Colours of Life

Welcome to a small world around me and a simple life of mine in full colours. Together we share the beauty of the world. Sharing since '04 on fotopages, blogger on '07.

mknace unlimited™|The Colours of Life

With warmest regards and wishes joy for all.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Kufic square art practitioner.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Some of the figurines as the hobbies of collecting them.

mknace unlimited™|The Colours of Life

All of us | the colours of life.

Memaparkan catatan dengan label sickness. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label sickness. Papar semua catatan

Jumaat, 5 Jun 2009

The return of .. Iqa demam

PhotobucketAlamak. Pagi ni Iqa ngadu pening kepala. Mama rasa kepala dia. Panasnya. Apa-apa hal, tampal koyok dulu. Ni adik dia yang sibuk nak tolong tampalkan. Lepas aje dah tampal kat kepala dia, terus dia pun kengkonon pening jugak. Alamak.. dia pun nak jugak.

Dalam kul 10, panas Iqa masih tak turun-turun. Mama suruh bawak gi klinik. Aku ingat ubat demam adik masih ada lagi ni. Ha.. Nasib baik. Terus bawak Iqa ke dapur, kasi dia makan ubat ni dulu. Kalau tak kebah jugak, bawa ke klinik la.

Photobucket Photobucket

Lepas makan ubat, Iqa asik nak muntah jer. Tapi tak muntah pun. Maybe dia rasa mual jer kot. Lepas kasi susu. Terus dia tidur. Sesambil tu jelum kepala dia. Yang bestnyer, ngan aku-aku sekali tidur.

Sedar-sedar dah melompat-lompat Iqa kat luar. Hish budak ni.. Apa pun. Alhamdulillah..

Photobucket


Chiaoooo...
__________________________________________________________________________
Mohamad Khairul Nizam | 07-5101621 | 0163176350 | 0136042404 | mknace@gmail.com

Khamis, 30 April 2009

Syafinaz, Round Two

Photobucket

Syafinaz, Round Two??
Apa yang dapat difahami dengan ayat ni.

Maknanya dah kali kedua ke klinik
Tak sampai seminggu pun lagi
Demam tak surut-surut
Tambah selsema sama batuk lak
Ulang lagi sekali ke klinik
Harap-harap lepas ni dia rajin sikit la makan ubat tu
Badan pun dah cekeding dah

Photobucket

Rabu, 29 April 2009

Klinik Pesakit Luar Mahmoodiah

Photobucket

Pagi ni macam biasa. Bangun, mandi & siap-siap. Sekali masa ayang nak bangun tu dia terjerit-jerit. Belakang dia sakit balik. Tapi ni teruk lagi ni. Sampai takleh nak gerak ni. Hish.. Ingatkan semalam dah ok sikit lepas abah picit.

So, terus ajak ayang gi spital. Cam biasa taknak pergi, dok kisah nak gi sekolah jer. Gila apa. Dah sampai tahap tak kuasa nak gerak nak gi sekolah lagi. Sudah-sudah la. Jaga diri tu dulu. Aku bab ni aku memang dah tak leh terima dah. Komitmen apa lagi, sampai diri sendiri pun tak terjaga. Sekarang aku dah faham perasaan abah aku dulu pasal komitmen aku yang membabi buta suatu ketika dulu. No such thing as 200% komitmen. Orang gila jer yang bagi komitmen 200%.

So, lepas call guru besar; amik cuti rehat 1 hari, terus aku bawa ayang gi GH. Dia boleh lagi dok borak pasal sekolah ngan aku. Kalau nak ngajar nanti camne. Tak yah banyak la. Nak panjat tangga naik punch cukupla. Tak sampai nyer.

Sampai jer kat depan Skudai Plaza, nampak lak bulan membelakangi Kolej Selatan. Fullauweii.. Cunnya.. Ni jer yang aku leh amik. Sesambil tu sempat ngajo ayang pasal adjust EV untuk amik gambo camni. Hehehe... Terus tak pikir sangat pasal sakit dia dah. Pegang kamere phone sambil dok cuba snap gambo kole selatan tu.

Photobucket

Teruskan perjalanan. Baru terperasan danga bay dah terbarai. Habis diaorang nak luaskan lagi kot kawasan dia. Memula tak perasan. Aku sebenarnya nak amik gambo rumah yang banyak bot tu, tapi ini yang dapat.. hampes.. Best jugak kan layan amik gambo lam jem ni kan..

Photobucket

Sesampai kat spital cam biasa turunkan ayang kat poliklinik. Pastu gi park. Haih.. Apasal kosong jer ni kan.. Sekali ayang call. Bang, kena gi klinik mahmoodiah la. Sudah.. mahmoodiah mana lak ni. Kecoh tul la.

Photobucket

Apa lagi, terus call abah tanya klinik mahmoodiah kat mana
Ala kat atas bukit
Bukit mana lak ni, kuar spital ker tak ni
Camner nak cakap aa, tapi dekat ngan umah mayat
Bah, dekat-dekat wad arwah pak long dulu eekk
Haa.. dekat-dekat situ la, tapi jangan sampai kuar spital tu
Haa.. Apa lagi terus pecut la. Sib aku baik. Jalan punya jalan terus nampak signboard. Sib baik belasah punya belasah kena lak tu.
Aku terus bawak keter sampai depan pintu. Aku sorang jer buat camtu tadi. Abis tu ayang ni mana leh gerak jejauh sangat kan. Sekarang tiba cabaran kedua, acara parking keter. Cari punya cari last last aku kena parking depan wad pompuan sana tu. Jenuh la nak menapak. Dah la tu masa kuar tadi tersenggol tayar kat divider. Sib baik tak pape.

Photobucket

Sekarang aku kena menapak ler pulak ke atas.
Apalagi.. jalan la..

Photobucket

Sekali sampai punya la ramai orang. Mana ayang ni. Aku usya punya usya, dia dah kat depan. Amik nombor. Terus jer aku gi kat dia. Nomor bape.
1105.
Mak aih baru 4 minit buka dah nomor 105.

Photobucket

Bawak ayang ke kaunter B
Kaunter ni baru tempat daftar sebenar
Ayang tunggu jap
Nak kuar yer
Tu mesti nak amik gambo ler tu
Biasa la
Aku amik shot ni dari atas bukit sebelah kubur sana tu

Photobucket

Pastu turun.
Masa nak masuk balik perasan kantin
Beli metro sama karipap sardin 6 ketoi
Nampak barisan tak pendek-pendek
Gila tul la

Photobucket

Sesambil nunggu tu makan karipap sambil baca metro
Nampak budak kecik dok usya jer kat aku
Aku bagi la seketoi karipap kat dia
Sekali nombor budak tu lak yang kuar
Aikk
Biar betoi
Aku yang sampai dulu
Tengok lagi
Nombor 1115
Nombor 1131
Gila apa
Au dah berangin la ni
Apa kejadahnyer ni
Pastu datang lak group Puspatri tak silap aku
Lam 8 orang terus potong jer Q
Hai
Ni dah lebih
Aku gi kaunter 3 tu
Terus jer mulut celupar aku dah menjalankan kewajipan dia
Mana nombor 1105 ni kak
Dah terbang ke dah kena jual ni
Dia kata dah kat kaunter 8 kot
Apa kot-kot ni kak
Baik saya tak yah amik nombor
Aku gi kaunter 8
Mulut aku takleh nak tutup lak
Kesian gak aku nengok kerani tu
Tak pandang langsung muka aku
Ingat kejap ker daftar sampai 1 jam ni
Last-last dapat gak kad ni
Apa kejadahnyer

Photobucket

Pastu gi bilik 19
check lebih kurang, kata bini aku la
main cuit-cuit itu jer
pastu kena suntik sekali
pastu baru gi amik ubat
Sempat lak borak ngan sorang uncle ni
Tapi aku rasa cam familiar lak muka dia
Pas amik ubat balik..

Photobucket

Dah.. takde mood dah nak nulis.
Penat..

Selasa, 28 April 2009

Final Fantasy 8

Photobucket

Lepas balik dari klinik tadi, tengok adik dulu. Pegang-pegang kepala dia. Suhu masih suam-suam kuku. Jelum-jelum sikit. Marah tul dia. Suruh makn ubat lagi la marah. Nanti adik muntah la, apa la. Tanya adik dah makan. Nak buah tak?

Lepas makan buah ajak makan nasik. Sendukkan satu untuk adik, satu untuk kakak dia. Kitaorang makan reramai kat depan. Lepas makan, jelum kepala dia lagi pastu ajak tido. Lepas tido nak bawak jalan-jalan keliling kampung ngan moto. Sumer masuk tido, pasal nak jalan punya pasal.

Sekali aku sedar dah bising-bising kat luar. Rupanya atuk pun dah balik kerja. Siap beli tomyam sama ikan siakap lagi. Lamanya aku tertidur. Penat sangat gamaknya + kepanasan tadi kot. Adoii.. dah malam rupaya. Adik ngan kakak bising kat luar makan.
Makan la.. Aku takde selera lagi ni.

Pas semayang aku dok depan komputer. Dok kemas CD-CD lama. Tu terjumpa lak CD-CD ori aku dedulu. Antara lam list simpanan giler aku dulu..

- Warcraft 2
- Warcraft 3
- Diablo
- Diablo 2
- WWF Smackdown 2
- Age of Empire 2
- Final Fantasy 8

Humang aiiiihh.. Memang CD-CD ni aku jaga gila. Tu yang aku secara tak sedar telah menginstall Final Fantasy 8. Tapi tak leh main sebab ayang nak wat kerja dia. Lain kali la eekkk.. Teringat jaman gegiler aku belasah Final Fantasy 8. Tak tido main. Sampai 2 minggu straight. Belasah jer. Best tul. Tapi bila dah habis main cam mati kutu. Tak tau nak wat per.

Sambung lain kali lak lah...

Klinik Ibu dan Kanak-kanak???

Photobucket

Hari ni memang aku balik awal. Pukul 2 petang aku dah punch out. Seawal pagi lagi aku dah pesan kat bebudak, petang ni Zoom-A takde. Aku nak balik awal sebab anak tak berapa sihat. So, dalam perjalanan balik tu nak kena singgah klinik ibu dan kanak-kanak dulu.

Aku dah gelak sakan dah dalam kete. Bior betul. Cam nama ubat batuk jer. Wujud ker klinik ni kat Gelang Patah. Ayang call mak. Mak kata kat depan pokok pelam. Tu dia.. Punya bagus dia punya landmark. Bukan main Stesen minyak shell ker, stesen bas ke. Main pokok jer. Ingat sepokok jer ker pokok pelam kat gelang patah ni.

Lam kepala aku satu jer pokok yang aku target. Pokok ni antara yang beso dan tua kat gelang patah. Pokok depan stesen shell tu. Tapi aku tak perasan la pokok apa. Bantai ajer la.

Sekali sampai betul la pulak. Huh. Terer gak aku ni kan. Masuk lam tunjuk IC sumer. Amik ubat jer. Pastu sebelum balik singgah kat kedai sengsei beli beberapa jenis ubat lagi.

Masa nak balik tu teringin lak nak makan buah potong. Singgah jap beli jambu batu sama tembikai susu. Sesambil tu mata dok meliar jer nengok pagoda ni. Ni target akan datang aku. Tunggu la ad perayaan apa-apa. Memang aku gi amik gambo nyer. Paling dekat ni Hari Wesak ni la. Huuu.. Tak sabonyerr..

Photobucket

Sampai rumah nenek. Nenek ngadu sakit. Nak gi klinik ibu dan kanak-kanak. Bawak jer ler. Perut memang dah bunyi ni. Mana makan lagi. Aku tak bajet makan langsung pasal hari ni balik awal kan. Sekali datang ramai la pulak orang kat dalam dia. Tadi kosong jer. Layan jer ler. Yang aku risau keter aku parking 3/4 dah kat jalan besau. So.. kejap-kejap kuar nengok keter.

Photobucket

Sekali masuk memang kecik jer klinik ni. Rasa cam jaman dedulu la pulak. Tengok alamat pun no 1, jalan raya, gelang patah. Kalau nengok klinik ni kat tengah-tengah. Maknanya dia terletak antara kedai tertua kat gelang patah ni.

Photobucket

Makcik ni sakit belakang rasanya. Kena RM15 jer. Uih. boleh tahan murahnya. Apasal aku tak pernah tau klinik ni ha..

Photobucket

Pasangan ni bawak anak dia demam + selsema. Kena RM23. Humang aih. Tengok ubat yang dia kasi pun cam memanis jer. Mesti adik suka kan.

Photobucket

Akhirnya sampai giliran nenek. Ubat dalam 4 jenis. Tahan sakit, angin, pastu lagi dua aku dah tak ingat. Kena RM20. Boleh la. Siap borak lagi.
Ni pelanggan tetap kat sini ni kata dia. Awak sapa.
Saya cucu dia la.
Ooo.. yaka. mana anak dia yang selalu hantar dia.
Ooo.. Yang tu ka. Tu dah meninggal la
Yaka.. saya tak tau pun.
Pastu apa-apa lagi la ayang dok layan dia cakap..

Photobucket

Sebelum balik beli lagi tembikai susu. Laponyer.. Yang tadi sumer dah abis aku balun tadi. Lapo beb...

Sabtu, 25 April 2009

Hari menjelajah ke klinik

Photobucket

Demam ayang dah makin kuat
Kena bawa pergi klinik
Memula aku ajak gi klinik kerajaan, tapi ayang tak nak

Bawa la pergi poliklinik
Sekali doktor lak takde
hampes tul
Gi pulak Puteri
Satu klinik kuar handle emergency
Apala dosa ni

Photobucket

Pergi lak penawar
Tutup la pulak
Adoiii
Mana lagi nak pergi ni
Last-last teringat klinik Adham
Sib baik semua OK
Pas amik ubat balik umah
Leh tahan penatnya ronda satu gelang patah cari doktor jer

Isnin, 20 April 2009

Adik dah leh ketawa-ketawa

Photobucket

Tajuk dah boleh ketawa-ketawa
Tapi naper gambo tak ketawa pun
Baca terusss

Kisahnya dari semalam kan suhu dia panas
asik muntah jer
So pagi ni salah sorang kena la stay jaga
Pikir nyer pikir
mama jer ler dulu dok rumah jaga
kalau esok tak elok juga
aku nyer turn la pulak kan

So masa aku balik tadi
Nengok dah ok
dah boleh lari-lari
dah boleh ketawa
tadi badan still agak panas
so kena bagi makan ubat ni
adik ni liat sikit makan ubat
macam-macam alasan bagi
dah kenyang la
nak muntah la
nak air dulu la
memacam la
tu yang muka cebek tu

Photobucket

last-last satu jenis ubat jer dapat ditelan
hish susah tul
siap kena grip ngan aku lagi
mama dia sumbat jer ubat lam mulut
tu pun leh kuarkan balik tu
payah sungguh
layan jer lerr
siap pas ni