mknace unlimited™|The Colours of Life

Welcome to a small world around me and a simple life of mine in full colours. Together we share the beauty of the world. Sharing since '04 on fotopages, blogger on '07.

mknace unlimited™|The Colours of Life

With warmest regards and wishes joy for all.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Kufic square art practitioner.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Some of the figurines as the hobbies of collecting them.

mknace unlimited™|The Colours of Life

All of us | the colours of life.

Memaparkan catatan dengan label menu. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label menu. Papar semua catatan

Ahad, 12 September 2010

Menu Lebaran : Ketupat Daun Palas

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tarikh : 9 September 2010
Masa : 3.50 petang
Tempat : Dangau nenek kedah
Mood : Happy

Dah setel pasal rendang dan sup tulang, kini tiba masanya untuk ketupat daun palas. Iqa macam biasa paling berminat nak tolong. Nenek kedah siap asingkan pulut khas untuk iqa. Boleh la. Dapat jugak iqa buat ketupat daun palas, jantan lak tu. Betina betina ni tak main la...

Klik untuk cerita penuh



©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Dah mula dah sesi menyucuk

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Haaa.. cenggini haa

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Masukkan pulut separuh masak, lipat

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Mak yang pun tolong jugak

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Iqa punya ketupat.. alahai comelnya

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Aikk.. mama pun datang.. belajar sekali noo

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Inaz dok nengok jer.. takpa.. nanti dah besar sikit boleh tolong

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Dah siap.. tinggal nak rebus jer lagi

Enjoice...Sharing is power!!!

Menu Lebaran : Rendang Daging

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tarikh : 9 september 2010
Masa : 11.20 pagi
Tempat : dangau nenek kedah
Mood : Huiyooo.. syiok woo

Sekali harung, mak yang pun dah nak mula sesi buat rendang daging dia. Leceh sikit pasal lama nak kerja mengacau jer. Tapi kira ok la pasal ramai yang membantu. Tu yang last sekali kami boh nama rendang ni sebagai rendang mak yang abang mawi keranikotrak@yahoo.com dan cikgu yaih.. Best tak nama dia..

Klik untuk cerita penuh



©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Bahan bahan dah ready

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tengah hangat membincangkan isu kenaikan harga minyak di pasaran antarabangsa

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Mungkin, dengan penuangan dengan teliti minyak ini, harga akan turun mendadak dalam tempoh masa 3 hari

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tumis bawang putih ka.. lupa la pulak mender nih

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Serbuk kari.. harganya yang juga melambung merumitkan hidup petani-petani di tanzania sana

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Masukkan apa la.. lupa lagi

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Baru masuk daging..

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Kasi daging guling guling sebati dengan kari dulu

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tambah air, air mineral salji tulen juga digalakkan penggunaannya

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Kasi kacau aaa.. jangan sampai berkerak noo..

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Gula melaka yang tidak dihasilkan di melaka pun

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Paksu pulak ambik alih kacau

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tak ingat lagi.. kerisik agaknya

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Baru tambah santan

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Dah siap... yeyyy.. sorak petani-petani malang tadi

Enjoice...Sharing is power!!!

Menu Lebaran : Bihun Sup Tulang

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tarikh : 9 September 2010
Masa : 8.40 pagi
Tempat : Dangau nenek kedah
Mood : Mari mula bekerja

Menu stended rumah cikgu hasan.. semestinya bihun sup tulang. Pagi ni mula la edisi merebus daging dan seterusnya memulakan acara memasak menu tahunan stended nih. Iqa pun turut tolong mengopek bawang. Camtu la baguih. Ada yang kurang, teruih atuk kedah keluaq beli. Tapi ngan bestnya, kali ni adik inaz ikut sekali.

Klik untuk cerita penuh



©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Acara menolak tong gas

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Jauh jugak acara ni berlangsung

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Himpunan daging yang bakal di sup kan

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Hmmm.. mesti best nih

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Dapur dah siap

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Masukkan air dalam periuk

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Sementara tu basuh sekali lagi daging yang bakal disupkan

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Masukkan dalam periuk

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Semua dah setel.. ni rebus kasi empuk dulu

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Sementara tu, boleh la kuaq beli apa-apa barang yang masih kurang

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Inaz nak ikut atuk dia kali ni

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Sesi memendekkan tali helmet

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Dah setel

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Jom kuaq

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Iqa pulak dok sibuk menolong nenek dia kopek bawang

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Camtu la

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Kopek sampai habis pun takpa, nanti mama pun boleh pakai untuk soto

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Baguih camni

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Sup yang dah siap

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Ni dah boleh dipanaskan dengan api yang kecik

Enjoice...Sharing is power!!!