mknace unlimited™|The Colours of Life

Welcome to a small world around me and a simple life of mine in full colours. Together we share the beauty of the world. Sharing since '04 on fotopages, blogger on '07.

mknace unlimited™|The Colours of Life

With warmest regards and wishes joy for all.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Kufic square art practitioner.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Some of the figurines as the hobbies of collecting them.

mknace unlimited™|The Colours of Life

All of us | the colours of life.

Memaparkan catatan dengan label kuih. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label kuih. Papar semua catatan

Isnin, 4 Julai 2016

Carian saat akhir bahan kuih


Carian saat akhir bahan kuih. Orang kata biar fresh sikit. Dah dekat dekat buat baru fresh sikit kan. Hehehe. Boleh tahan ramai jugak orang mencari benda yang sama. Awalnya nak gi Mydin. Leh aku usyar bunga api sekali. Tapi mama nak cepat. So. Pilih yang dekat aje. Setel bahan kuih. Singgah sebelah je untuk beli buah. Nenas dia jual sebijik RM1.50. Amik aje la.Pastu tak lupa segala bekas, pinggan mangkuk pakai buang kat kedai sebelah warung JDT sinun. Baru la aku tau kewujudan dua pintu stor barang dia aje sebelah menyebelah tu. Hehehe.

Jumaat, 23 Oktober 2015

Pasar Tani Taman Nusantara 20151022

Pasar Tani Taman Nusantara 20151022

Pasar Tani Taman Nusantara 20151022. Selesai servis Almera. Terus singgah pasar tani. Napau juadah berbuka. Cam biasa. Char Koey Teow. Dan sedikit kuih.

Rabu, 30 Julai 2014

Ole ole dari Baling : Ketupat daun palas, mazola dan semperit


Ole ole dari Baling : Ketupat daun palas, mazola dan semperit. Dapat jugak makan kuih kuih dari Baling. Adik bawakkan dari kampung. Ziqri paling suka makan ketupat daun palas. Siap cakap. Iqi suka makan triangle. Triangle sedap, senang bukak. Tak macam square. Memula pikir jugak. Mender dia cakap ni. Baru perasan dia dok banding dua jenis ketupat nih. Yelah. Yang satu ni pakai tangan ja bukak. Yang satu lagi kan kena potong dulu. Hehehe...

Ahad, 18 Ogos 2013

Rumah terbuka Atuk Uteh


Rumah terbuka Atuk Uteh. Malam ni pakat gi beramai-ramai ke rumah atuk uteh kat skudai. Dia buat open house. Atuk uteh buat mee kari dan dia punya sepesel udang masak apa aku pun tak tau. Ekekeke... Makan open air gitu. Punya la syiok makan reramai cenggini. Luar dalam penuh ngan orang. Read on...

Ahad, 14 Ogos 2011

Bazar ramadan

Petang petang biasanya beli kuih sahaja kat bazar. Kalau kat gelang patah ni rata rata 3 singgit. Ada jugak yang dah 5 dua hinggit. Tengok jugak la. Beli singgit campur campur. Setiap hari kedai berbeza, mana yang paling best, gerai tu la ajer yang kita pergi pastu. Tapi kalau kat jalan nak masuk ciq sana tu, tahun lepas masih dapat 5 singgit. Tahun ni tak tahu la pasal tak gi lagi, pasal kfc pun dah ada kat gp. Kalau sengsaja gi petang ni pun molek gak tu kan....
Published with Blogger-droid v1.7.4

Selasa, 31 Ogos 2010

It's making kuih raya time!!!

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tarikh : 29 Ogos 2010
Masa : 11.30 pagi
Tempat : Kat rumah la
Mood : Laaa.. dah nak raya eekks..

Pagi ni aje la tinggal masa yang free lagi. So, takleh buang masa sangat dah. Raya pun dah nak dekat, kuih apa pun tak bikin lagi. Sejak kerja pejabat ni, aku lagi teruk dari dulu. Lagi tak ingat cuti bila. Kalau masa kat sekolah pun dah tak ambik pot, kat pejabat ni lagi la buat tak kisah.

So, hari ni kita akan habiskan masa menggentel kuih siput.. Rupa memang la kiut, yang siksanya nak menggentel dia tu. Naik merah ibu jari. Iqa ngan inaz sama naik. Siap berapron tu. Lama-lama diaorang dah tensen. Penat. Makin lama makin buruk. Masa ni baru hero turun. Dah setel. Yang dapat 3 balang beso kuih siput, dan ibu jari memasing yang merah. hehehe...

Klik untuk cerita penuh



©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Rajin dedua balqis nih.. yang tak tahan siap berapron tuh. sip baik topi chef tarak

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Bila dah jadi memang la cun, tapi nak membuatnya.. pergghhh

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Yang iqa berjaya siapkan

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Adik pun sama naik.. siap check kualiti tuhh...

Enjoice...Sharing is power!!!

Sabtu, 19 September 2009

Suasana raya di Angsana

Pic taken by mknace using Sony Ericson K750 and Din's newly bought D60



Ni semua sebab si Din ler ni. (Alasan ler tu). Kebetulan mama pun nak beli blaus kaler ungu. So, nak tak nak gi ler ke Angsana. Punya la jem jalan nak ke JB. Apakeheinyer ni. Esok baru cuti khas. Yang nak sibuk-sibuk jem petang ni apakeheinyer.. Sampai, terus parking. Cantik jer kat depan tapak gerai ramadhan. Aku sampai jer dah bukak. Baru kul 2 beb. Aiikkss. Apasal awal bebenonyer bukak. Lantak ler. Yang penting pergi berbelanja la dulu.







So, masuk jer Angsana; aku berpecah ngan mama. Aku ke kedai kamera (again?!?!) dan mama pergi ke gerai-gerai juai baju lam angsana tu. Sibuk memilih baju blaus. Sekali rupanya si win pun ada ka angsana. Hampes tul. Beli je ler sendiri. Tapi takpe, aku belasah jer kamera dia dulu. Ingatkan nak beli D3000, sib baik stok baru habis; malam baru sampai. Kalau tak memang aku yang beraya dulu la dengan D3000. Jumpa Rahim STF. Borak2 jap depa UO, sesambil dok ambik gambo guna kamera belasah. Akak deejay pun siap tegur aku. Kikikiki.. Dah ambik la gambo akak tu.









Pas setel sumer aku gi cari mama. Belasah lagi amik gambo. Snap sana snap sini. Mama ajak naik tingkat atas lak. Tak jumpa yang berkenan kat bawah. So naik atas. Aku berpecah lagi. Aku lepak kat badan. Aku ambik jer ler buku 25 rasul yang dah lama iqa idam-idamkan ni. Sian lak kat dia. Okey gak la siap dapat diskaun. Dari RM100 aku bayo RM91 jer.





Pastu turun bawah mama ajak nengok-nengok kuih raya. Mama sibuk dok cari "Mama Carrie" ker apa nama dia. Aku pun tak tau eja betul ke salah. Bantai jer ler. Aku lak ke gerai makan kat depan tu. Order tomyam ngan sup campur. Mama dah lama mengidam nak makan tomyam.







Dah settle semua baru aku ke bazar ramadan depan angsana tu. Macam tak menarik @ tak banyak sangat ah gerai. Maybe sebab semua dah sibuk nak beraya kan. Jeng jeng jeng. Aku ternampak kuih dangai. 5 ketui RM2. Beli aje la kan. Nenek johor pun ada gak cakap ituharu. Teringin nak makan dangai. Kes gi lepak Baling itu hari la. Sib bak berbaloi aku beli ni. Lemak berkrim. Kalau gi lagi mesti aku beli.



Malam tu nenek johor gi ambik baju raya. Penuh ruang tamu tu dengan baju raya. Iqa sama mama sam inaz sibuk bergumbira melanyak baju-baju raya tu. Iqa siap melaram lagi tu. Hehehehe