mknace unlimited™|The Colours of Life

Welcome to a small world around me and a simple life of mine in full colours. Together we share the beauty of the world. Sharing since '04 on fotopages, blogger on '07.

mknace unlimited™|The Colours of Life

With warmest regards and wishes joy for all.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Kufic square art practitioner.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Some of the figurines as the hobbies of collecting them.

mknace unlimited™|The Colours of Life

All of us | the colours of life.

Memaparkan catatan dengan label hari pekerja. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label hari pekerja. Papar semua catatan

Jumaat, 1 Mei 2015

Najib umum tiga penambahbaikan untuk kebajikan pekerja

Najib umum tiga penambahbaikan untuk kebajikan pekerja


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan tiga penambahbaikan untuk kebajikan pekerja iaitu memperluaskan cuti tanpa rekod untuk kakitangan awam bagi kes kematian. Perdana Menteri berkata, PERKESO juga akan menyediakan perkhidmatan saringan kesihatan percuma untuk pekerja swasta berumur 40 tahun ke atas secara bergerak ke premis majikan dan memperluaskan skim perlindungan kepada semua 6.5 juta pekerja tanpa mengira peringkat gaji. "Ketika ini cuti tanpa rekod tiga hari hanya dibenarkan untuk kes kematian suami atau isteri, ibu bapa atau anak kakitangan awam, tetapi kini ia diperluaskan kepada ibu bapa mentua, ibu bapa angkat dan anak angkat," katanya berucap pada majlis perhimpunan Hari Pekerja 2015 di Pusat Konvensyen Borneo Kuching (BCCK) sebentar tadi.

Perdana Menteri juga menyifatkan sambutan Hari Pekerja 2015 sebagai sejarah baharu apabila buat pertama kalinya dianjurkan bersama dua kesatuan sekerja iaitu MTUC dan CUEPACS. Malah beliau turut kagum sambutan yang pertama kali diadakan di Sarawak itu berjaya menarik kehadiran kira-kira 10,000 pekerja yang dianggapnya terbesar pernah dianjurkan setakat ini.




Via Blogger PC Edisen

Enjoice...Sharing is power!!!
mknace unlimited™ | The Colours of Life

Ping your blog, website, or RSS feed for Free


Selamat menyambut Hari Pekerja 2015


Selamat menyambut Hari Pekerja 2015. Selamat bercuti pada semua.


Via Blogger PC Edisen

Enjoice...Sharing is power!!!
mknace unlimited™ | The Colours of Life

Ping your blog, website, or RSS feed for Free


Selasa, 1 Mei 2012

Santai pagi cuti



Pagi ni sesaja ja menembak kebudak ni. Pakat santai depan rumah ja. Almaklum la cuti. Kebetulan atuk mengait kelapa. Si Ziqri sibuk nak air kelapa la pulak.



Seronok la pulak kebudak ni. Lama tak nengokkan aku shoot pakai kamera beso. Asyik pakai x8 ja, takpun pakai galaxy tab. Kekekeke.



Tibai aiskrim dulu... Aiskrim malaysia ja.. tapi... seronok tu..



Bila nak dapat air kelapa ni..



Haaaa... nin dia air kelapa. Fresh from the pokok n original slurrrppp terus...



Taknak kasi kat orang lain. Kening pun dah ala ala the rock dah haaa..

Post via Blogger PC edisen

SELAMAT MENYAMBUT HARI PEKERJA 2012


Selamat bercuti pada semua. Apapun harap apa yang dinyatakan oleh PM semalam akan jadi kenyataan dan tidak membebankan pada semua. Bagi aku, yang penting; kalau harga barang dapat di control dengan baik. Itu dah cukup baik. Nak harap turun... payah lah. Lagi naik adalah. Ini tak. Umum gaji naik ja.. semalam lagi dah naik. Hissshhh... Pantang tul..

Post via Blogger PC edisen


Gaji Minimum Ditetapkan RM900 Di Semenanjung, RM800 Di Sabah, Sarawak & Labuan: Najib
PUTRAJAYA, 30 April (Bernama) -- Kadar gaji minimum bagi Semenanjung Malaysia ditetapkan RM900 sebulan (RM4.33 sejam), manakala bagi Sarawak, Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan sebanyak RM800 sebulan (RM3.85 sejam), kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata gaji minimum itu akan meliputi pekerja dalam semua sektor ekonomi di seluruh negara, kecuali perkhidmatan domestik, yakni pembantu rumah, tukang kebun dan sebagainya.

"Tarikh mula kuat kuasa pelaksanaan gaji minimum ialah enam bulan daripada tarikh Perintah Gaji Minimum diwartakan," katanya semasa berucap pada majlis Pengumuman Gaji Minimum Sektor Swasta di sini Isnin.

Pengumuman itu juga sempena sambutan Hari Pekerja yang akan disambut Selasa dan sebagai hadiah istimewa daripada kerajaan persekutuan kepada seluruh warga pekerja.

Najib berkata kerajaan turut menyediakan mekanisme pelaksanaan supaya penetapan gaji minimum itu tidak membebankan majikan dan tidak merugikan para pekerja dengan membenarkan penyerapan sebahagian elaun atau bayaran tunai tetap dalam perkiraan gaji minimum.

Bagaimanapun, katanya untuk memberi ruang dan peluang kepada majikan kecil membuat persediaan, tempoh kuat kuasa bagi kategori itu ialah 12 bulan daripada tarikh Perintah Gaji Minimum diwartakan.

Perdana Menteri berkata pengecualian 12 bulan itu tidak meliputi kepada firma profesional seperti klinik-klinik pergigian dan perubatan; firma guaman; firma arkitek; firma juru perunding dan sebagainya; walaupun mereka mempunyai bilangan pekerja lima atau kurang; mereka perlu mematuhi gaji minimum ini dalam masa enam bulan.

"Pemberian tempoh masa yang mencukupi ini adalah supaya majikan dapat membuat persediaan secukupnya bagi menstrukturkan semula gaji pekerja dan operasi perniagaan masing-masing.

"Kerajaan juga menyediakan mekanisme pelaksanaan yang fleksibel supaya majikan yang benar-benar tidak dapat melaksanakan gaji minimum boleh memohon pelanjutan tempoh peralihan," katanya.

Jelas Najib lagi kerajaan menyedari dan amat prihatin terhadap tuntutan para pekerja supaya gaji minimum ditetapkan pada RM1,200 hingga RM1,500.

Namun untuk permulaan, katanya sebagaimana syor Majlis Perundingan Gaji Negara (MPGN) dan kajian Bank Dunia, gaji minimum tidak boleh ditetapkan terlalu tinggi.

"Sekiranya gaji minimum ditetapkan melebihi tahap RM900 (yakni gaji pokok) kesannya dijangka menjejaskan ekonomi, pasaran buruh dan kemasukan pelaburan asing," katanya.

"Jika perkara itu berlaku, industri tidak boleh beroperasi sewajarnya dan dikhuatiri ramai pekerja akan kehilangan pekerjaan. Kerajaan tidak boleh membiarkan perkara ini berlaku, kerana ini akan menjejaskan kebajikan pekerja dan kepentingan nasional," katanya.

Najib berkata kerajaan juga sedar, bahawa menetapkan kadar gaji minimum yang berbeza antara Semenanjung dengan Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan akan mendedahkan kepada tohmahan bahawa Kerajaan Persekutuan menganaktirikan pekerja di negeri dan wilayah tersebut.

"Perbezaan gaji antara dua wilayah ini terpaksa dilakukan kerana perbezaan struktur upah dan kos sara hidup yang ketara," katanya.

Namun begitu, beliau berkata untuk tempoh dua atau tiga tahun akan datang, kerajaan berharap kadar gaji minimum bagi negeri-negeri tersebut dapat diselaraskan dengan kadar gaji minimum di Semenanjung Malaysia.

Kadar gaji minimum yang ditetapkan tersebut tidak akan kekal statik, ia akan dikaji semula dari semasa ke semasa sejajar dengan kemampuan, produktiviti dan daya saing negara, jelas beliau.

Pada pembentangan Bajet 2011, Perdana Menteri mengumumkan penubuhan MPGN sebagai platform utama dalam penetapan upah, termasuk menentukan kadar dan mekanisme pelaksanaan gaji minimum di negara ini.

Susulan itu, Kementerian Sumber Manusia bersama rakan tripartite telah merangka dan menggubal perundangan yang berkaitan.

Hasilnya, Akta Majlis Perundingan Gaji Negara 2011 telah digubal dan diluluskan oleh Parlimen pada sesi Jun/Julai 2011, kemudian akta diwartakan pada 15 Sept dan seterusnya, MPGN telah ditubuhkan pada 28 Sept.

-- BERNAMA

Ahad, 2 Mei 2010

Hari Pekerja 2010

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besarNi baru betul-betul cuti nih hari ni. Mama ajak jalan gi beli kain untuk baju raya nanti. Memang dah biasa beli kain awal, sebab nak tempah jahit lagi kan. So, terus ler ke Angsana. Mama masuk Gulati's, aku ngan bebudak gi ker pesta buku johor kat luar.

Memang iqa ngan adik suka hati sengsangat dapat gi pilih sendiri buku yang diaorang nak. Adik amik 3 jer, iqa amik 7. Sebelum masuk keter dah settle baca dah. Sesambil tunggu order makanan tu. Iqa dah habiskan semua buku yang dibeli tadi.. hahaha.. kena bukak kedai buku la lepas ni..

Makan cam biasa kat gerai makan kat angsana tu. Mama sibuk nak nasi goreng ayam sambal. Pasal tensen nengok aku makan ituhari. Minum toksah crita.. Dua ice blend.. Dan yang paling priceless.. iqa dapat rasa first brain freeze.. terdiam dia kejap.. sebelum ni orang nasihat wat taktau jer.. haa.. kan dah kena..

Dah settle kat situ pergi tesco lak.. Belanja susu 4,5,6.. pasal lam iklan dia kasi limit 4 ngan harga RM18.99. Sekali sampai depan tu aku nengok limit 6.. apa lagi.. boronggg.. pastu sekali pergi kat rak.. haaa.. ada yang +100g percuma lak tu.. harga sama.. habis semua aku tukar.. hahaha.. tapi orang yang datang toksah crita la.. perrgghhh... superb cam sardin..

::Klik untuk cerita penuh::



Dah settle semua balik ke rumah. Baru aku dapat edit semua bideo dari memula guna.. perghhh.. mantop.. edit lagu adik nyanyi.. Haplod.. dua sekali.. ni nak ngedit bideo ziqri botak kepala lak.. apa pun.. tunggu..

Video first adik nyanyi


Lagu ibu oleh adik


Enjoice...Sharing is power!!!

Khamis, 30 April 2009

Selamat Menyambut Hari Pekerja



Esok merupakan hari pekerja.
Dalam kepala dok pikir, memandangkan esok cuti
Mana nak berjalan esok ni, ka tido kat umah jer...