mknace unlimited™|The Colours of Life

Welcome to a small world around me and a simple life of mine in full colours. Together we share the beauty of the world. Sharing since '04 on fotopages, blogger on '07.

mknace unlimited™|The Colours of Life

With warmest regards and wishes joy for all.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Kufic square art practitioner.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Some of the figurines as the hobbies of collecting them.

mknace unlimited™|The Colours of Life

All of us | the colours of life.

Memaparkan catatan dengan label aidil fitri. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label aidil fitri. Papar semua catatan

Jumaat, 24 Julai 2015

Yok Raya Johor 2015 : Cik Wi


Yok Raya Johor 2015 : Cik Wi. Semalam pakat gi rumah cik wi kat TUTA. Rupanya dia buat rumah terbuka sejak lepas zohor. Tapi malamnya yang ramai orang. Al-maklumlah. Orang kan kerja pada sebelah siangnya. Selamat Hari Raya. Jumpa rakan lama juga kat sini.

Selasa, 21 Julai 2015

Yok raya Johor 2015 : Nek Yang


Yok raya Johor 2015 : Nek Yang. Petang semalam sempat ke rumah nek yang beraya. Iqi pulak yang bad mood. Maybe penat nunggu kakak-kakak dia bersiap kot. Selamat Hari Raya Nek Yang.

Sabtu, 18 Julai 2015

Back to nature 2015 : 2 syawal di baling

Back to nature 2015 : 2 syawal di baling. Sambung lagi kemeriahan.

Khamis, 16 Julai 2015

Pengumuman rasmi Hari Raya Aidil Fitri 1436H 2015M

Pengumuman rasmi Hari Raya Aidil Fitri 1436H 2015M. Menerusi pengumuman, seluruh umat Islam di Malaysia akan menyambut hari raya pada hari Jumaat, 17 Julai 2015.


Sabtu, 26 September 2009

Edisi Khas : Sembahyang Sunat Aidilfitri

All photos taken by mknace using SE750i, photo montaged using slide.com



Edisi khas sempena Hari Raya. Semua foto diambil semasa sembahyang hari raya aidilfitri di Masjid Gelang Patah.


Solat Sunat Hari Raya merupakan solat sunat yang didirikan secara berjemaah (biasanya di masjid) pada awal pagi hari raya Aidil Adha dan Aidil Fitri. Solat Hari Raya Aidil Fitri dan Aidil Adha hukumnya adalah sunat muakkad yang mana sangat-sangat dianjurkan kerana Rasulullah s.a.w. tetap dengan Solat Hari Raya

Solat Sunat Hari Raya mengandungi takbir tujuh kali pada rakaat pertama, dan takbir lima kali pada rakat kedua, yang mana dibaca tasbih diantara takbir-takbir tersebut. Dan apabila selesai takbir dan tasbih, barulah diteruskan solat seperti biasa.

Berbeza dengan Solat Jumaat, khutbah Solat Hari Raya adalah selepas solat. Setelah selesai khutbah, umat Islam digalakkan bersalam-salaman dan menziarahi sanak saudara, jiran tetangga serta sahabat handai.


Foto Montaj


Rabu, 16 September 2009

Operasi Raya 09



Sebenarnya dah dua minggu operasi ni bermula, cuma 10 hari kebelakangan ni makin dipertingkatkan la. Yang paling best, lambat tul nak hapdet. Tak tau pasai pa. Yang pasti memang aku agak sibuk. Sibuk ngan presentation pengarah, sibuk ngan sekolah, sibuk ngan hal peribadi; mana ada manusia tak sibuk kan.



Iqa pun dah leh tolong wat kuih. Banyak jugak la yang dia tolong. Sapu telur, letak hiasan kat kuih. Boleh la kan. Tahun depan pun dah darjah satu; sekolah agama pun aku tak sempat daftar lagi ni. Aduiihhh..





Pastu sebelah petangnya, operasi pasang pelita pun bermula. Sebelumnya lagi aku dah kuar ngan ucu pergi cari pelita. Carik jer yang dah siap berkaki tu. Satu RM2, sepuluh baru RM20 kan. Bolehla.. Setahun sekali. Balik, ucu siap cat dulu n siap potong kaki. Bukan apa, tak nak tragedi taun lepas berulang lagi. Tahun lepas satu demi satu kena curik. Tahun ni aku nyer lain sikit, so senang nak carik nanti.



Malamnya pasang n ucu mula sibuk nak amik gambo. Yang tak best, malam ni sangat berangin. Dengan cuaca yang berangin, menyebabkan api pelita tak tetap; menyebabkan badan pun bertambah berangin. Tapi boleh la. Nanti malam lain kita cuba lagi.



Ni mama asik dok bising jer. Kang bakar kang. Ye lah. Pagi ni kuar gi beli tali rapia. Habis suku komik-komik aku ikat. Nanti hantar ke rumah baru. Nak bagi orang.. Sayang wooo...