mknace unlimited™|The Colours of Life

Welcome to a small world around me and a simple life of mine in full colours. Together we share the beauty of the world. Sharing since '04 on fotopages, blogger on '07.

mknace unlimited™|The Colours of Life

With warmest regards and wishes joy for all.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Kufic square art practitioner.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Some of the figurines as the hobbies of collecting them.

mknace unlimited™|The Colours of Life

All of us | the colours of life.

Memaparkan catatan dengan label halia. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label halia. Papar semua catatan

Jumaat, 6 September 2013

Merayau cari bahan rendang di KIP Mart Tampoi


Merayau cari bahan rendang di KIP Mart Tampoi. Rabu lepas, mama ada pesan belikan bahan untuk dia buat rendang ayam. Buat pot luck jugak kat sekolah. Siap bagi list tuh. So, habih kije; merayau ke kip mart cari bahan. Tapi sebab aku tak larat nak merayau cari banyak banyak barang; so, beli 4 benda ja yang tadak kat gelang patah. So, bila sampai rumah keluar semula untuk lengkapkan resipi. Read on...

Khamis, 22 November 2012

Rewang Khamis : Telur Pindang

Hari ni rewang buat telur pindang. Telur pindang ni dibuat dengan merebus telur dalam renehan lebih 10 jenis herba tempatan macam daun senduduk, serai, daun jambu batu, halia, lengkuas, ketumbar, jintan, bunga lawang, buah pelaga, bunga cengkih, kulit kayu manis dan banyak lagi herba lain selama tiga hari. Lagi lama direneh, semakin mesra rasa herba dengan isi telur. So, tadi pakat menyusun la dulu telur lam periuk. Susun rapat rapat untuk mengelakkan telur pecah masa direneh nanti. Setel satu layer, dau dan herba dilapisi dulu. Baru masuk layer telur seterusnya. Ulang sampai setel. Dah setel masuk kicap garam segala. Pastu baru kita masukkan air dan nyalakan api perlahan untuk reneh. Tunggguuuu... hari sabtu aku akan hapdet semula..

susun rapat rapat

layan dulu

tu dah tak sabar nak nolong ler tu

lapisan kedua daun dan herba

ok leh masuk telur dah

close up dulu

dah boleh dah

jom masukkan dik

baik dedua kebudak ni hari ni

different angle

seronok pagi ni

susun dan susun

laju gak kebudak ni wat kije

susun dik susun

orang dah makin ramai

makin laju wat kije

sementara itu

sarap sedang disiapkan

terus memasukkan telur

dah setel satu periuk

next periuk please

lepas ni leh hidupkan api untuk direneh

ok aaaa... nanti sabtu baru kita buka


Via Blogger PC Edisen

Enjoice...Sharing is power!!!

Ping your blog, website, or RSS feed for Free