mknace unlimited™|The Colours of Life

Welcome to a small world around me and a simple life of mine in full colours. Together we share the beauty of the world. Sharing since '04 on fotopages, blogger on '07.

mknace unlimited™|The Colours of Life

With warmest regards and wishes joy for all.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Kufic square art practitioner.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Some of the figurines as the hobbies of collecting them.

mknace unlimited™|The Colours of Life

All of us | the colours of life.

Memaparkan catatan dengan label panadol. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label panadol. Papar semua catatan

Khamis, 7 Mei 2015

SALAH FAHAM TERHADAP PARACETAMOL


SALAH FAHAM TERHADAP PARACETAMOL. Terbaca satu post yang agak menarik dari https://www.facebook.com/DrZubaidiHjAhmad. Kongsi untuk pemahaman bersama yok.

"Apa beza panadol yang dijual dalam pelbagai bentuk? Ada panadol actifast, ada panadol mestrual dan sebagainya. Boleh doktor komen?"

PANADOL yang dibuat oleh syarikat farmaseutikal GSK mempunyai beberapa bentuk.

1. PANADOL REGULAR mengandungi Paracetamol 500mg yang boleh diambil oleh orang dewasa setiap 4-6 jam, sama ada sebiji atau dua biji setiap kali pengambilan.

2.PANADOL EXTEND mengandungi Paracetamol 665mg, dan boleh bertahan sehingga 8 jam. Oleh itu diambil sebiji setiap 8 jam.

3. PANADOL EXTRA mengandungi 500mg paracetamol dan 65mg cafeine, untuk sakit yang lebih kuat dan tidak menyebabkan ketidakselesaan perut.

4.PNADOL ACTIFAST mengandungi Paracetamol 500mg dan 173mg Sodiumuntuk tindakan yang dua kali ganda lebih cepat. Oleh kerana mengandungi Sodium, pesakit darah tinggi dan jantung yang dinasihatkan untuk mengambil sodium yang rendah dalam pemakanan agar berhati-hati.

5.PANADOL MENSTRUAL mengandungi paracetamool 500mg dan Pamabrom 25mg. Pamabrom bertujuan untuk mengurangkan kembung perut ketika haid.

6.PANADOL SOLUBLE mengandungi paracetamol 500mg dan sodium 427mg, Ia mudah larut dalam air. Kandungan sodium dalam ubat ini agak tinggi, pesakit darah tinggi dan jantung yang dinasihatkan untuk mengambil sodium yang rendah dalam pemakanan agar berhati-hati.

Oleh kerana PANADOL dijual dalam pelbagai bentuk pernyediaan, pesakit harus berbincang dengan doktor atau pegawai farmasi, walaupun ia boleh dibeli tanpa preskripsi.


Via Blogger PC Edisen

Enjoice...Sharing is power!!!
mknace unlimited™ | The Colours of Life

Ping your blog, website, or RSS feed for Free


Rabu, 10 Mac 2010

Hari yang penat!!!

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besarWalaupun aku tak wat papeyeii hari ni, tapi hari ni tetap hari yang memenatkan buat diri aku yang sememangnya tak larat hari ni. Malas nak amik mc pasal ianya amat merugikan diri aku ini. Layan ajer la. Bukannya ada apa sangat. Jap jer masa berlalu. Dah sampai masa balik. Layan cikgu-cikgu yang mintak tolong pasal it, layan bebudak guna pusat akses. Sedar tak sedar dah sampai masa untuk aku balik. Cuma masa balik tu baru aku singgah kedai beli panadol. Aku mintak panadol soluble, dia leh bagi panadol actifast. Apa la encik pekedai nih. Balik terus aku main-main dulu minum panadol nih. Pastu toksah citer. Terus layan tido. Bangun ringan sikit kepala. Tapi rasanya masih berat lagi. Pasni nak minum lagi seround la kot.. Tengok dulu apa kerja yang masih tertangguh.. Haaa.. kena cas tepon dulu nih. Kang esok mampus ramai yang mengaruk tak dapat call aku lak..

::Klik untuk cerita penuh::





©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Sempat ambik gambo cikgi-cikgi yang datang wat ros kat sekolah aku. Hazim hampes tul la. Bila aku start buka mulut, baru dia pun bukak mulut. Time aku tarak.. menikus jerk... cheeiitt..!!

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Aku beli sekali jackers ke apa ntah.. adik yang jadik tukang perabis..

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Sesi minum ubat pun leh jadik sesi fotografi ka en.kerol..

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Seronok lak nengok buih-buih panadol ni.. pasni nak main-main lagi.. Tiga gelas air baru habis semua panadol tu..Yang ketiga tu ak dah tak tahan.. rasa cam nak kuar balik jer..



Enjoice...Sharing is power!!!