mknace unlimited™|The Colours of Life

Welcome to a small world around me and a simple life of mine in full colours. Together we share the beauty of the world. Sharing since '04 on fotopages, blogger on '07.

mknace unlimited™|The Colours of Life

With warmest regards and wishes joy for all.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Kufic square art practitioner.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Some of the figurines as the hobbies of collecting them.

mknace unlimited™|The Colours of Life

All of us | the colours of life.

Memaparkan catatan dengan label duit baru. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label duit baru. Papar semua catatan

Jumaat, 23 Disember 2011

Duit baru





Nampaknya lepas ni pakai duit baru ler kiter. Duit 20 ada balik. Cun... Duit 50 jer yang kekal sama. Apa apa pun, januari baru dapat nengok detail dan perincian dari bank negara

^_^ Terbaeekkk!!!!

by mknace

Posted via Blogaway

^_^ Terbaeekkk!!!!
by mknace
Posted via Blogaway

Sabtu, 25 Julai 2009

Wang Kertas RM50 Reka Bentuk Baharu



Waaaa... Apasal lain macam lak duit yang kuar kat ATM ni.. Dulu memang dah ada ura-ura nak kuarkan duit RM50 baru, tapi dah lama dah kan, so bila tetiba keluar duit baru ni terkejut gak la kan. Tapi pelik. Pasal mesin deposit masih takleh proses duit baru ni. So, apasal dikeluarkan gak. Menyusahkan orang jer kan. Bila serah kat mama duit ni pun dia terkejut gak. Apasal abang bagi duit RM1 banyak sangat ni. Tengok betul-betul. La duit baru ka... Apa ciri-ciri dia..

Pandangan belakang



Ciri keselamatan bagi reka bentuk baharu wang kertas RM50 yang dipertingkatkan ialah:

Benang Keselamatan Dengan Warna Berubah-ubah yang tertanam di dalam kertas menggantikan benang keselamatan yang sedia ada. Benang ini kelihatan seperti garis putus-putus yang berwarna pada bahagian belakang wang kertas. Apabila diletakkan pada cahaya, benang ini akan kelihatan seperti garis lurus kehitam-hitaman dan teks BNM RM50 yang berulang-ulang jelas kelihatan. Apabila wang kertas ini disengetkan, warna benang keselamatan ini akan bertukar daripada merah kepada hijau, dan sebaliknya.

Apabila dilihat di bawah cahaya ultraungu, teks BNM RM50 yang berulang-ulang ini akan berkilau kuning, manakala benang keselamatan akan kelihatan seperti garis lurus berkilau kuning apabila wang kertas ini dilihat dari hadapan.

Unsur Cahaya Pendarfluor Dua Warna merupakan ciri cetakan limunan tambahan pada bahagian belakang wang kertas. Apabila diletakkan di bawah cahaya ultraungu, reka bentuk kompleks dua warna angka 50 akan berkilau.

Ciri keselamatan sedia ada yang direka untuk orang ramai membuat semakan kekal seperti yang berikut:

Potret Tera Air dapat dikenal pasti melalui pancaran imej warna yang lebih muda atau gelap berbanding dengan warna kertas sekitarnya. Potret tera air ini yang memberi kesan tiga dimensi kelihatan tanpa garis-garis yang jelas. Pada bahagian bawah potret tera air ini angka 50 dapat dilihat dengan jelas.

Tanda Pandang Telus memaparkan corak songket pada bahagian hadapan dan belakang wang kertas apabila wang kertas ini diletakkan pada cahaya.

Unsur Cahaya Pendarfluor Limunan pada bahagian hadapan dan belakang wang kertas akan berkilau dalam warna yang berbeza-beza apabila dilihat di bawah cahaya ultraungu.

Huruf Mikro "BNM RM50" yang dapat dilihat di bawah kanta pembesar.

Jalur Holografik memaparkan angka 50 dan juga bunga raya.

Imej Pendam Pelbagai Warna dengan angka 50 dapat dilihat apabila wang kertas disengetkan sedikit dan bertukar warna apabila kedudukan wang kertas tersebut dipusingkan.

Ciri Anti Pengimbas menyebabkan beberapa reka bentuk tertentu tidak boleh diimbas oleh mesin pengimbas.

Ciri Braille untuk orang yang cacat penglihatan.

Wang kertas RM50 baharu ini menggabungkan pelbagai ciri keselamatan yang moden dan inovatif dengan tujuan utamanya adalah untuk menghalang cubaan pemalsuan. Orang ramai dinasihati supaya mengambil perhatian terhadap ciri keselamatan dan reka bentuk yang dinyatakan di atas. Siri reka bentuk wang kertas RM50 yang sedia ada akan terus sah diperlakukan dan akan diedarkan bersama-sama wang kertas baharu RM50 ini sehingga ia dikeluarkan dari edaran secara berperingkat-peringkat. Had masa bagi tempoh edaran bersama ini tidak ditetapkan.

Klik untuk maklumat lanjut