mknace unlimited™|The Colours of Life

Welcome to a small world around me and a simple life of mine in full colours. Together we share the beauty of the world. Sharing since '04 on fotopages, blogger on '07.

mknace unlimited™|The Colours of Life

With warmest regards and wishes joy for all.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Kufic square art practitioner.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Some of the figurines as the hobbies of collecting them.

mknace unlimited™|The Colours of Life

All of us | the colours of life.

Memaparkan catatan dengan label selamat tahun baru cina. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label selamat tahun baru cina. Papar semua catatan

Sabtu, 21 Januari 2012

Selamat Tahun Baru Cina



Bunga api pun dah bertalu talu sejak semalam. Rasanya semua dah pakat bersama keluarga masing masing. Buat semua pengunjung blog cikai ku ini, rakan rakan sekerja, ex sekerja, guru data, ex sekelas,anak anak murid kusess, bukit indah, tun aminah, terutama yang berbangsa cina, sekamat tahun baru cina!!! Semoga tahun naga ni membawa ong yang tip top, super duper yummy pada semua.



^_^ Terbaeekkk!!!!
by mknace
Posted via Blogaway
Galaxy Tab

Isnin, 22 Februari 2010

Ada apa dengan letupan bunga api ni?

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besarMalam tadi memang terkejut gak memulanya. Sapa tak terkejut dengar bunyi letupan kan. Memula sekali dua. Sapa lak tembak menembak ni. Pastu berlanjutan lagi. Jam masa tu kul 9 malam. Ish.. ni mesti ada orang main bunga api ni. Terus aku buka pintu. Betul. Kat luar langit Gelang Patah memang dah cerah dengan letupan bunga api. Pergghhh.. Iqa lari keluar. Nenek dia lari keluar. Cantik la nek.. Tapi iqa takut. Macam perang dah bunyinya. Geak gempita bunyi dia. Sian kat adik sebenarnya. Baru dapat tido kejap.

Bunga api ni berterusan sampai dah dekat dekat jam 12 malam. Ingatkan dah berenti la. Sekali... seiringan dengan mulanya nightline kat TV3, bunyi yang lagi menggila kedengaran. Peerrgghhh.. Ada apa ni..

Borak nyer borak dengan rakan-rakan maya, rupanya malam ni malam kesembilan. Hari penting jugak yang dinamakan Hari menyembah Maharaja Jed. Wow.. kira sembah maharaja syurga la ni. Kalau baca citer journey to the west mesti tahu maharaja jed ni.

Selain dari itu, hari ni jugak hari tahun baru untuk orang cina berbangsa Hokkien. Diaorang akan menyembah maharaja jed ni sebab dia dah melindungi diaorang dari ancaman penghapusan masa zaman dahulu kala. Tebu antara benda penting sebab menurut ceritanya nenek moyang mereka dulu selamat setelah bersembunyi di ladang tebu. Tu la antara cerita dia.

Apa pun jangan lupa, masih ada hari ke-15 lagi ni, Hari Chap Goh Mei yang juga merupakan penutup perayaan. Kalau kat JB ni ada sambutan kat Danga Bay. Bersedialaaahhh...

ps : sori pasal guna gambo lama jer. Tak larat aku nak amik gambo, inaz pun merengek jer semalam..


Ahad, 14 Februari 2010

Ceria di pagi Jemaat

©2010mknaceunlimitedPagi Jemaat ni merupakan pagi terakhir sebelum sekolah bercuti 7 hari sempena Tahun Baru Cina. Macam biasa, pagi jemaat dimulakan dengan bacaan Yassin di Dewan Bestari. Bilangan pelajar pun dah makin berkurang di Dewan, sesetengah memang dah bercuti; walaupun bukan berbangsa cina.. Tapi sebab sebenar sebab 1 kelas memang dah diasingkan ke bilik JQAF - untuk diberi lebih tumpuan. Mana taknya, dah darjah lima; tapi masih kurang lancar membaca al-Quran..

Lepas habis jer, cikgu Azman sibuk menghebahkan pasal majlis perpisahan kak milah jam 10 nanti. OK. Nanti kena pergi la. Tu pun lepas aku dah settle urusan zoom-a aku dengan bebudak ler. Kang mak bapak budak bising lak. Tapi yang penting sebenarnya bagi aku, diaorang leh guna akaun masa cuti nanti.

::Klik untuk cerita penuh::


©2010mknaceunlimited
kak milah yang akan bertukar ke Convent penang

©2010mknaceunlimited
Dah settle dah.. sila baca doa..

©2010mknaceunlimited
Dah takde dah bebudak cina.. apa pun selamat tahun baru cina..

©2010mknaceunlimited
Dah.. cikgu suruh baca mukasurat 17. Pastu kena baca reramai kat depan..


Slideshow penuh


Sabtu, 13 Februari 2010

Selamat Tahun Baru Cina dari mknaceunlimited

©2010mknaceunlimitedWaaa... ini tahun tahun limau aaa.. bukan limau olen aaa.. itu limau busat punya.. Ngauumm punya.. Semoga tahun limau busat boleh kasi manyak ong sama kita. Tak tau la ini tahun ong ka talak ong, tapi halap-halap manyak ong maaa..

Ini malam tahun balu aaa, wa ala kuar sama wa punya minik. Kitaolang nyalan-nyalan. Mau cali makan maa.. Pigi cali itu kelai yong tau fu. Wa punya mini manyak suka itu yong tau fu.. Wa pun suka juga maaa.. Lepas bili itu yong tau fu, wa ajak anak-anak wa pigi itu kilai majalah. Mau bili majalah sama liaolang.. Sikali ala lebut-lebut mau bili itu buku plincess.. Haiya.. Wa punya kipala sulah ala pining looo.. buku sama lo.. apa pasat mau gaduh-gaduh.. Lain kali wa talak mau angkat liaolang pigi bili majalah lagi.. Wa bili wa punya saja.. Kasi baca kuat-kuat lepan liaorang.. Padan muka liaolang..

Apa-apa hat aaa.. wa mau ucap Silamat sambut itu Tahun Balu Cina Maaa.. Gong Xi Fa Cai!!!


Pagi yang berterabur...

©2010mknaceunlimitedPagi ni memang agak berterabur sikit bagi aku. Memula bangun pagi mest check dulu kepala iqa. Hmmm.. panasnya.. sahih, sama cam tekaan aku semalam. Pagi ni dah mula nampak tanda demam. Tu pun dok merengek lagi nak gi sekolah.

Takkan nak kasi pergi kan. Kasi makan ubat. Buat susu. Suruh dia dok depan, rehat-rehat. Tu pun sibuk nak membaca.. Aduhai... Bukan apa kalau adik dia nampak dia tidur lagi lam bilik mesti adik dia pun taknak gi sekolah. Sapa tak kenal inaz.

Pastu terus bangunkan inaz, terus mandikan. Sekali masa balik ke bilik nampak lak kakak dia baring kat depan. Kakak tak mandi pun. Ye la.. Kakak kan demam. Hmmm.. pagi ni memang ambik masa banyak sikit la untuk uruskan budak-budak ni, yang bagusnya; jalan pagi ni clear dari rumah sampai ke sekolah. Al-maklum sahajalah.. Selamat Tahun Baru Cina maaa...