mknace unlimited™|The Colours of Life

Welcome to a small world around me and a simple life of mine in full colours. Together we share the beauty of the world. Sharing since '04 on fotopages, blogger on '07.

mknace unlimited™|The Colours of Life

With warmest regards and wishes joy for all.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Kufic square art practitioner.

mknace unlimited™|The Colours of Life

Some of the figurines as the hobbies of collecting them.

mknace unlimited™|The Colours of Life

All of us | the colours of life.

Memaparkan catatan dengan label wira. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label wira. Papar semua catatan

Ahad, 20 November 2011

Rim baru

Ucu tukar rim baru tuh.. Asalnya tayar ja botak, sekali balik kedai, ngan rim sekali ditukaunya.. Terbaeekkk!!!!


Published with Blogger-droid v2.0.1

Ahad, 23 Oktober 2011

Wira - before and after

Lihat la perubahan baru keter wira yang dibeger oleh ucu. Belakang tu kalau ikut dah tiga kali kena sondol. Kat tengah ngan merz, tepi ngan wira ngan myvi. Ucu bawak gi ketuk sebelum tukar taruk baru. Cung...
Published with Blogger-droid v1.7.4

Sabtu, 22 Oktober 2011

Super Serabai Saturday

Masa nak kuar rumah gi rumah nenek yang, kebetulan cik mis cakap nenek dah setuju nak gi spital, nampakla pulak keter wira aku yang kena jotos lari itu hari. Ucu cakap hari no dia antor ketok semula dan taruk bumper sama skirt baru. Kita tengok apa rupa lepas ni.... Apapun layan gambar semasa dulu, senang kita banding pasni.
Published with Blogger-droid v1.7.4

Sabtu, 27 November 2010

Wira sudah bertukar rim

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tarikh : 23 November 2010
Masa : 7.30 malam
Tempat : Rumah den
Mood : Yeke ni

Sampai rumah agak lewat hari ni. Tu pun pasal hantar is pergi amik keter dia kat pomen. Kalau tak maybe lewat lagi aku sampai umah. Masuk ja rumah. Ucu dah tanya..

Cun tak??
Apa yang cun??
Tak perasan ka??
Perasan apa??
Rim tayar baru orang la..

Ler.. dah tukar rim dah.. Dah pakai 16 inch punya dah la pulak..

Klik untuk cerita penuh



©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Masuk bilik dia nengok bersusun rim ngan tayar lama aku.. Nak jual kat tenet katanya

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Kalau aku masih pakai keter wira ni.. sampai bila-bila pun dijamin aku masih pakai rim nih..

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Ye lor.. cam orang lain selalu cakap.. Aku asal keter leh gerak ja dah cukup.. Tak heran sangat bab bab mekap nih

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tengok la rim tayar baru wira nih

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Boleh la.. bagi aku la..

Enjoice...Sharing is power!!!

DIY - Servis Wira

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tarikh : 22 November 2010
Masa : 10.00 pagi
Tempat : Dopan umah jo
Mood : Pergghhh

Ucu pagi ni sibuk dengan urusan serbis menyerbis keter. Keter wira aje. Sendiri bikin kos jimat sikit. Barang semua beli kat kedaipart. Memang dapat murah. Kalau kat kedai dah baper dia taruk. Tu lum masuk kos upah lagi kan.. Go go go Ucu..

Klik untuk cerita penuh



©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Dah tersusun dah semua tool kat luar tuh

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Hai.. siap mintak bantuan pomen tambahan ka

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Ucu memang tak jek keter nih.. mesti penat sikit punya

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Dah cam nak skodeng apa ntah dah nih

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Pakai castrol magnetec tuh.. aik.. memang aku pun pakai minyak ni jugak da

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Bukak apa menantang ntah tu.. tapi bila servis memang kena ganti baru benda alah ni.. aku pun tak ingat la pulak nama dia

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Minyak hitam pun dah mula kuar.. dengan tangan tangan itam bukak skru dia

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tuang masuk minyak baru

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Waaa...

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Siap bergambar kenangan tu bersama minyak hitam castrol.. ucu ucu..

Enjoice...Sharing is power!!!

Khamis, 16 September 2010

Ucu buang tinted wira

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tarikh : 16 September 2010
Masa : 7.45 malam
Tempat : Garaj keter
Mood : wa lespek gile sama lu.. manyak teler

Ucu semua dia wat sendiri. Sampai buang tinted wira pun dia buat sendiri. Sebenarnya simple jer.. Nak tak nak jer.. Ucu guna sabun pencuci pinggan mangkuk tu, taruk lam botol spray. Pastu spray la kat cermin bertinted tu. Tunggu jap lam seminit, kopek.. Sesambil tu spray lagi, ulang sampai tanggal semua..

Klik untuk cerita penuh



©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Dah leh kopek dah haa..

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tengok.. senang kan nak tanggalkan

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Spray lagi..

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tarik...

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Nampak kan.. dah banyak dah boleh bukak

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Ni dah senang dah ni..

Enjoice...Sharing is power!!!

Rabu, 15 September 2010

Doktor Cermin : Tukar cermin depan Wira

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tarikh : 15 September 2010
Masa : 1.10 petang
Tempat : Doktor Cermin Sdn. Bhd., Skudai
Mood : Oooo.. itu maciam ka kalu mau tukar itu celemin

Masa rehat hari kitaorang pakat perabih masa kat Doktor Cermin kat skudai. Rupanya kat Perling tu pun cawangan dia jugak. Kisahnya cermin keter wira si mat nor ni dah crack. Ada la dalam 1 kaki panjang dia. So, bawak la ke doktor cermin nih. Tanya dia camner.. Dia kata kalau lebih dari 6 inci lebih baik tukar cermin baru saja. Kos pun tambah sikit lagi jer. Masa dia nengok tu dia cakap kalau repair jer RM250. Tu yang terus tanya cermin baru dabel layer baper.. dia kata baru RM380 siap pasang sumer aaa.. Teruih jadi.. Baguih mat nor. Aku terus ja tanya, amik gambo buleh. Ambik la bang. Habis.. Memula memang dia senyum jer.. Lelama aku rasa dia pun dah rimaih.. Mesti nyesal bagi aku amik gambo.. Dah macam wat dokumentari pun dah ada.. hahaha.. jangan malah malah aaa.. sumer olang muleh nampak loo..

Klik untuk cerita penuh



©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Nampak ni crack ni.. Camner la boleh tak perasan ni.. Sapa suruh tampal stiker kfc kat situ kan..

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tanda bulat tu menunjukkan cermin ni dah banyak kali gi doktor cermin dah ni

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Haaa.. ni ler doktor cermin cawangan skudai.. leh calling calling sapa yang tak jumpa

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Siap ada iso tau.. jangan main main tau

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Siap ada cctv tu.. aku pun tak perasan kat mana cctv dia

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Penuh ngan cermin tersusun kemas kat rak

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Dah gerak masuk dah keter si mat nor nih

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Apa pun kena isi borang dulu.. iso la katakan

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
OK.. operasi menanggal cermin pun bermula la

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Memula kena tanggalkan getah kat bawah viper tuh.. dengan viper viper sekali kena tanggal

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Kopek bang jangan tak kopek

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Cermin baru dabel layer yang bernilai RM380 siap upah sudah mula diangkat ke ruang persediaan

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Kena dibersihkan dulu cermin nih

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Mat nor pun sibuk menyemak cermin baru dia

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Cuci pun bermula.. yang penting kena tenyeh pakai sokkabar ciner..

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Getah penyendal tepi dah mula dikeluarkan

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Cepat tul si amoi ni letakkan pemegang khas cermin nih.. tak sedar aku

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Getah di bahagian atas mula dipasang

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Sementara tu, proses memotong silikon yang memegang cermin ngan keter mula dipotong

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Mula dari tepi...

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Penjuru bawah..

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Sisi lagi satu pulak

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Atas...

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Sementara tu aku lepak jap kat keter waja nih.. Ni tukar cermin pakai insuran.. Senang jer sekarang ni. Bawak insuran korang  ke kedai cermin ni.. Pastikan insuran cermin ye.. cakap nak repair.. nanti dia urus semua.. amik gambo.. pastu terus jer ganti.. no problem at all..

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Sementara tu upacara potong cermin bawah bermula.. susah sikit nih.. bukan cermin yang dipotong, silikonnya.. ye la.. kan graviti menekan ke bawah kan..

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Dah siap dah pun.. angkat taruk tepi

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Dah lompong keter si mat nor nih

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Ni ler cermin asal dia yang retak teruk tu

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Lapik canvas.. pastu upacara mengikis silikon lebih pun bermula

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Cermin baru tak sesabo nak gi keter baru

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Kasi clear silikon bawah.. paling termampat

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Kasi kikis bersih bersih ye bang

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Meja peralatan diaorang, ada antirust, ada silikon.. dan memacam lagi

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Cermin baru diterbalikkan.. dah mula upacara nak menyediakan cermin baru sebelum dipasang ke kereta

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Sementara tu, semua habuk habuk, belen-belen kikisan tadi dibersihkan dengan menggunakan vakuum

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Sesambil tu jengjalan nengok list insuran agensi yang diaorang cater, maa paling tinggi dia punya requirement.. siap amik gambo keter depan, sisi, belakang

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tak setel lagi memvakum tu, kalau vakum karpet keter sikit mesti lagi best kan

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Kita nengok apa dia nak buat kat cermin baru nih

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Memula tampal balik segala mak nenek stiker yang mat nor tampal di cermin lama dia

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Sapu antirust kat keter

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Ni sesaja amik gambar ukuran yang biasanya diaorang repair jer.. tu pun lam RM90 gak..

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tak abis lagi sapu antirust

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Kat cermin pun kena la sapu jugak.. kasi dia mencengkam sikit bila dah letak silikon nanti

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Sapu biar semua kena ye bang

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Penyediaan silikon

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Sapu kat lubang yang ada kat body.. hai.. ada lubang ker.. camner mat nor nih

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Ratakan silikon yang diletak pada lubang tadi.. kira tampal la nih

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tempat sebenar silikon kena letak

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tebal dia kira-kira 6mm tinggi

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Rupanya, yang macam getah keliling tadi tu silikon ni ler

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Waa.. banyak ilmu aku dapat hari nih

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Lepak kat keter jap aa.. biar diaorang tenang sikit wat kije

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Sesambil nengok deretan cermin kat sini

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Dah nak setel dah kije letak silikon nih

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tebal kan

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Sementara tu, brader lagi sorang meratakan silikon

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Sekarang dah boleh kasi letak sama itu kereta

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
OK.. slow sloww.. kasi ngam

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Rasanya dah ngam ni ha.. naikkan balik pengepit asal yang kaler kuning tu

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Kasi taruk tape..bukan apa.. tak nak kasi dia gegar lelebih masa jalan balik nanti

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Lagi 4 jam kena bukaka tape tu, kalau tak nanti dia makan cat tu pulak..

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Dah setel.. sekarang pasang balik semua aksesori getah kiri kanan bawah itu

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Pasang bawah dulu

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Tengok la crack cermin lama tadi tu

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Hiiyeee.. manyak geli lo

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Bawah sulah siap

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Getah kiri kanan dah mula dipasang

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Check betui betui aaa

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Dah siap..

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
OK bang dah siap

©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Bila masa la dia tempek doktor cermin punya stiker nih.. Apapun.. pantang kena air satu hari.. pantang pasang tinted seminggu.. pastu.. gasak la nak wat apapun.. nak cat ka, nak kaler crayon ka.. kalau rasa dah kaya.. boleh kasi hantam tukar baru lagi..

Enjoice...Sharing is power!!!