Beza antara SLR ngan kamera kompak

Klik untuk gambar yang lebih besar
Belasah ajer la.. Patut aku amik kat traffic light mutiara rini.
Ramai orang selalu cakap, ngan aku la, amik pakai kamera mahal boleh la. Tu pasal gambo cantik. Kalau bebetul korang selak gambo aku satu satu, bukan semua gambo aku amik pakai kamera slr, henpon ada, kamera kompak ada, kamera cap ayam ada. Semua kamera yang aku ada, ada share dia lam blog ni.

Betul ka kalau kamera mahal gambo kita pasti cantik. Tak jugak. Cam member aku selalu cakap, it's the man behind the camera. Not the camera. Betulla tu. Kena asah skill dulu. Pahamkan semua konsep pengambilan gambo.

Apa beza kompak dengan SLR? Bagi aku yang pertama, BERAT. Hehehehe.. kelako.. tu memang betul tapi yang paling aku ketara bagi aku adalah KONTROL. Kompak kita tak boleh sesukasuki adjust the main thing about fotografi.. aparture dan shutterspeed. Walau kebanyakan kamera kompak sekarang dah ada fungsi adjust ni.. tapi lebih kepada digital. Kalau tanya orang lama memang tak feel adjust digital. Tak caya cuba ko layan zoom optical ngan zoom digital. Memang beza beb..

Apa beza dslr ngan slr lak. Aku dulu memang layan slr. Sampai bapak aku pun bising. Yaa.. beza paling ketara adalah filem yang kita pakai. Bising pasal apa.. Seminggu RM100 sure terbang.. Tu pasal kalau kita nengok orang yang pakai slr ni biasanya memang dia belajar bebetul pasal aparture ngan shutter. Kalau tak sesia ja amik gambo. Beza ngan sekarang. Taruk P snap, paling teruk taruk Auto snap.. Baik pakai compact kan..

Petang semalam langit punya la cantik. Cuma lokasi nak amik gambo ja tarak. Paling cun kat traffic light mutiara rini. Last last aku leh berenti kat flat lima kedai ja. Dah pasti nampak sawit ja kan. Dari terlepas baik amik ja kan. Cuma tu la.. aku memang tak bawak banyak equipment. Pakai yang sedia ada ja la>>>>



©2010mknaceunlimited : Klik untuk melihat imej yang lebih besar
Ni amik sekali lagi.. tapi terlebih sangat la pulak exposure

Enjoice...Sharing is power!!!

Ulasan

sabree hussin berkata…
cantik pemandangan tu.. tak silau ke masa snap picture tu
zool berkata…
abis tu kenapa ada DSLR? Mesti ada kelebihan dengan harga mahal2 kan?
Miss Shizu berkata…
ada kamera mahal pon tp gune auto baik gune kamera cap ayam..tp kalau gune kamera bese,pastuh pandai guna, pon leh cantek gam gambo tuh...=)
A.I berkata…
perghh!
aku mmg teringin slr nihh.
tp mls nak pgng besar sgt!

takpe la camera kecik pon okk la!
asalkan dpt gambau2! yeahh.
ZulkifliMN berkata…
Setuju dengan ko. Tak kira camera apa sekalipun, kalau takde skill amek gambar, same gak peginya..
Sharinginfoz berkata…
memang cantik gambar ni, saya suka kamera yang simple2 aja
Elly Emmy berkata…
betul tu.. kena tahu skill mengambil gambar.. kalau tak.. tak berbaloi guna DSLR..
sahromnasrudin berkata…
aku pakai kamera cap ayam je...janji leh snap hahahha

terbaekkk....
Naim Putera berkata…
Aku pakai kamera filem lagi.
Pun boleh. :D
Jeepers Creepers berkata…
tak mampu beli pki camera dslr so pakai kamera filem je lah..janji body camera cam dslr hehehe
NUNU EERA berkata…
pki kamera hp je.. dslr pinjam org punya je.. ;)
mknace unlimited berkata…
sabree : silau sesikit ja
zool : dah diterang kat atas
shizu,aisha, zul, elly, sahrom, naim : betul3x
sharing : gambo ni biasa biasa ja
fatin,raz, hizami : :)
nunu : hp pun ok apa

:) :) :)
terbaeekkk!!!!
Tanpa Nama berkata…
Adult dates and sex dates affords you the chance for hookups with sexy men and women and swingers

Catatan popular daripada blog ini

Jelly Beans

Kitab Digital Sekolah Agama Kerajaan Negeri Johor

Acustop Cataplasma Applied