The World’s Largest Lesson (WLL) menerusi Frog Store

The World’s Largest Lesson (WLL) menerusi Frog Store


PENGENALAN

The Global Goals

Pada September 2015, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) akan melancarkan Global Goals yang dikenali sebagai Sustainable Development Goals (SDG) yang perlu dicapai menjelang 2030. SGDs mempunyai  17 matlamat yang berfokus kepada tiga (3) sasaran utama iaitu:

  1. Menghapuskan kemiskinan tegar
  2. Mewujudkan kesaksamaan dan keadilan
  3. Memperbaiki perubahan iklim


The World’s Largest Lesson (WLL)

The World’s Largest Lesson (WLL) merupakan salah satu inisiatif di bawah Project Everyone yang mendapat mandat dan sokongan daripada PBB. WLL adalah salah satu platform bagi memperkenalkan 17 matlamat ini kepada semua lapisan masyarakat di seluruh dunia terutama dalam pendidikan.   Sebanyak 24 modul pengajaran WLL yang dirangka oleh guru-guru di serata dunia telah dimuat naik di internet. Modul ini adalah merupakan usaha bagi menyokong penyebaran tiga (3) sasaran utama Global Goals atau SDGs.


INISIATIF PELAKSANAAN

Modul pengajaran WLL

FrogAsia merupakan wakil PBB dalam memudahcara dan membantu Kementerian Pendidikan Malaysia menjayakan program ini. Bagi memudahkan para guru mengakses dan memuat turun modul ini bagi tujuan pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas masing-masing, sebanyak empat (4) modul pengajaran WLL yang dikenalpasti untuk diajar di sekolah-sekolah di Malaysia. Kempat-empat modul ini akan dimuat naik di laman Frog Store. Tema kepada empat (4) modul tersebut adalah:

  1. Transformasi Pendidikan
  2. Pembasmian Kemiskinan
  3. Penjimatan Tenaga
  4. Penjagaan Alam Sekitar


Animasi komik

FrogAsia juga akan memuat naik bahan informasi berkaitan The Global Goals atau SDGs dalam bentuk animasi komik berjudul Heroes for Change di laman Frog Store. Komik ini boleh dimuat turun oleh murid menerusi Frog VLE masing-masing  untuk dibaca dan dimanfaatkan.


Frog Store

Segala sumber dan kandungan berkaitan WLL boleh didapati dan dimuat turun secara terus dari laman Frog Store.


PERANAN SEKOLAH

Menggalakkan sesi pengajaran WLL

Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) menyokong kempen penyebaran The Global Goals atau SDGs ini, dan menyaran agar semua sekolah di seluruh Malaysia untuk turut serta dengan memuat turun dan menggunakan modul pengajaran WLL dari Frog Store dalam sesi pengajaran yang akan bermula pada 28 September 2015.


Mengalakkan guru dan murid menggunakan VLE Frog

Para guru dan murid digalakkan untuk menggunakan Frog VLE bagi tujuan memuat turun bahan ini dan berkongsi informasi berkaitan WLL. Menerusi Frog VLE, para guru boleh mengambil inisiatif sendiri untuk menjadikan pengajaran dan pembelajaran WLL secara lebih kreatif, efektif dan menyeronokkan dengan menggunakan fungsi-fungsi interaktif yang telah disediakan. Untuk maklumat lanjut tentang cara penggunaan Frog VLE, sila layari pautan www.frogasia.com/learncentre.


Via Blogger PC Edisen

Enjoice...Sharing is power!!!

Ping your blog, website, or RSS feed for Free


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kitab Digital Sekolah Agama Kerajaan Negeri Johor

Jelly Beans

PERMOHONAN ONLINE KE PROGRAM KOLEJ VOKASIONAL (MENJURUS KEPADA DIPLOMA VOKASIONAL MALAYSIA) AMBILAN JUN 2016