JPJ laksana operasi khas banteras penggunaan lampu strobe, lampu HID dan nombor pendaftaran kenderaan yang tidak mengikut spesifikasi mulai 1 Nov ini

JPJ laksana operasi khas banteras penggunaan lampu strobe, lampu HID dan nombor pendaftaran kenderaan yang tidak mengikut spesifikasi mulai 1 Nov ini


Operasi banteras guna lampu strobe light, HID 1 Nov.
ANTARA lampu HID yang tidak dibenarkan oleh JPJ mulai 1 November ini.
PUTRAJAYA 16 Okt. - Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan mengadakan operasi besar-besaran terhadap pemilik kenderaan yang masih berdegil menggunakan strobe light, lampu HID dan nombor pendaftaran tidak mengikut spesifikasi mulai 1 November ini.
Ketua Pengarahnya, Datuk Seri Ismail Ahmad berkata, pihaknya turut menetapkan 1 Mei tahun depan sebagai tarikh bermulanya penguatkuasaan terhadap pemilik-pemilik kenderaan yang menggunakan cermin gelap tanpa mengikut syarat ditetapkan oleh JPJ.
Tegas beliau, pihaknya tidak akan berkompromi lagi berhubung penguatkuasaan keempat-empat perkara tersebut kerana kaitannya dengan usaha kerajaan mengurangkan kadar kemalangan jalan raya di negara ini.
"JPJ memberi tempoh sehingga 31 Oktober ini kepada orang ramai untuk mengambil tindakan menukarkan nombor pendaftaran yang tidak mengikut peraturan ditetapkan, menukar lampu HID yang tidak mengikut spesifikasi dan menanggalkan strobe light yang dipasang di kenderaan masing-masing.
"Selepas tarikh itu mereka yang ingkar akan dikenakan kompaun melalui operasi besarbesaran yang juga akan disertai oleh pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD)," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.
Tindakan saman itu kata Ismail tertakluk di bawah peruntukan Kaedah 6(7) KaedahKaedah Kenderaan Motor (Pendaftaran dan Perlesenan) 1959 dan semua jenis kenderaan akan terlibat sama ada bas, lori mahu pun kereta persendirian.
Dalam pada itu, beliau berkata, pemilik kereta atau kenderaan yang dilengkapi dengan lampu HID oleh pihak pengeluar kenderaan iaitu sebagai spesifikasi asal dan bukannya melalui pengubahsuaian tidak tertakluk dengan peraturan tersebut.
"HID yang asal (pihak pengeluar) tidak ada masalah. Penguatkuasaan ini hanya kepada pemilik kenderaan yang memasang lampu HID yang diubah suai yang mana kita dapati amat mengganggu pengguna-pengguna jalan raya yang lain.
"Bagi penggunaan strobe light pula hanya agensi-agensi penguatkuasaan yang dibenarkan menggunakannya," ujarnya.
Mengulas lanjut berhubung penggunaan cermin gelap beliau berkata, pemilikpemilik kenderaan yang memasang cermin tersebut diberi tempoh sehingga 30 April 2015 untuk menanggalkannya atau menukarkannya supaya cermin kenderaan masing-masing tertakluk kepada kadar ketelusan cahaya (VLT) yang dibenarkan.
"Disebabkan kadar baharu VLT baru sahaja diluluskan oleh kerajaan adalah wajar satu tempoh yang munasabah diberikan kepada orang ramai bagi mengambil tindakan pembetulan khususnya bagi pemilikpemilik kenderaan import bagi mendapatkan gantian cermin yang mengikut kadar baharu VLT," katanya.
Beliau berkata, kadar VLT baharu yang telah ditetapkan berdasarkan bengkel yang diadakan pada Jun lalu adalah seperti berikut:
"Cermin hadapan (VLT70 peratus); cermin sisi pemandu dan penumpang (VLT50 peratus); cermin sisi belakang (VLT30 peratus) dan cermin belakang (VLT30 peratus)," ujarnya.

Via Blogger PC Edisen

Enjoice...Sharing is power!!!

Ping your blog, website, or RSS feed for Free


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Jelly Beans

Kitab Digital Sekolah Agama Kerajaan Negeri Johor

PERMOHONAN ONLINE KE PROGRAM KOLEJ VOKASIONAL (MENJURUS KEPADA DIPLOMA VOKASIONAL MALAYSIA) AMBILAN JUN 2016