10 Pakej Bantu Rakyat Tangani Kenaikan Kos - Ahmad Maslan

10 Pakej Bantu Rakyat Tangani Kenaikan Kos - Ahmad Maslan. Berikut merupakan 10 perkara yang dinyatakan :


  1. Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M)
  2. Subsidi enam jenis bahan asasi
  3. Bantuan kepada pesawah, nelayan, pesawit dan penoreh getah
  4. Pengurangan pemotongan cukai pendapatan
  5. Subsidi kesihatan
  6. Bantuan pendidikan
  7. Projek perumahan mampu milik
  8. Bantuan kepada penduduk miskin
  9. Dana untuk pembangunan usahawan 
  10. Kenaikan gaji dan bonus kepada penjawat awam.


Terdapat 10 Pakej Bantu Rakyat Tangani Kenaikan Kos - Ahmad Maslan
CYBERJAYA, 3 Jan (Bernama) -- Terdapat 10 pakej bantuan untuk rakyat yang disediakan kerajaan dalam membantu mereka menangani kenaikan kos pada masa kini dan akan datang, kata Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan.
Beliau berkata 10 pakej bantuan itu termasuk Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M); subsidi enam jenis bahan asasi; bantuan kepada pesawah, nelayan, pesawit dan penoreh getah; pengurangan pemotongan cukai pendapatan; subsidi kesihatan; bantuan pendidikan; projek perumahan mampu milik; bantuan kepada penduduk miskin; dana untuk pembangunan usahawan serta kenaikan gaji dan bonus kepada penjawat awam.
Ahmad turut tidak menafikan susulan rasionalisasi bajet yang dibuat oleh kerajaan dalam mengurangkan kadar defisit negara baru-baru ini telah menyebabkan harga barangan dan perkhidmatan meningkat iaitu minyak, gula dan tarif elektrik.
"Pada ketika kita melihat tiga perkara naik, kita jangan lupa semua perkara yang kita bantu itu, jadi saya harap kepada rakyat dan terutamanya pembangkang agar berlaku adil," katanya kepada pemberita selepas melawat kaunter Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) di pejabat Lembaga Hasil Dalam Negeri di sini, hari ini.
Namun ujar beliau pakej bantuan ini telah dibuat bagi menolong rakyat untuk mencapai tahap pendapatan tinggi agar tidak terbeban dengan kenaikan kos pada masa depan.
"Jadi apa yang dibuat adalah demi jaringan keselamatan sosial dan apa yang dibuat oleh kerajaan adalah untuk meningkatkan pendapatan rakyat agar dapat menyerap kos yang meningkat di sana sini," katanya.
Ahmad berkata:"Saya tak nafi terdapat kenaikan ada tiga jenis item tersebut tapi saya difahamkan oleh Tenaga Nasional Berhad bahawa 70 peratus penggunanya tidak akan terlibat dengan kenaikan tarif tesebut,".
Jelasnya lagi RM400 juta penjimatan yang dibuat kerajaan melalui rasionalisasi subsidi gula telah dapat diguna untuk meningkatkan tahap kesihatan rakyat melalui tambahan jururawat, klinik baharu 1Malaysia dan klinik desa serta hospital baharu.
Tambahnya pengurangan subsidi bahan api juga telah menjimatkan sebanyak RM4.4 bilion yang kini dapat digunakan untuk BR1M, satu bentuk bantuan kerajaan yang lebih adil dan terarah kepada golongan yang memerlukan.
-- BERNAMA

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kitab Digital Sekolah Agama Kerajaan Negeri Johor

PERMOHONAN ONLINE KE PROGRAM KOLEJ VOKASIONAL (MENJURUS KEPADA DIPLOMA VOKASIONAL MALAYSIA) AMBILAN JUN 2016

PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS : Memakan Daging Saudara SeIslam