Ramadan tiba, param menjelma


Ramadan tiba, param menjelma. Ramadan tahun ini, 2013; jatuh pada 10 Julai 2013. Hari Rabu. Bagi kami kat Johor, dapatlah bercuti satu hari; cuti awal Ramadan. Kat Malaysia ni, bila Ramadan tiba, satu fenomena juga akan berlaku. Sesak, jem; bermula jam 5.00 petang. Semua pakat bertumpu ke PARAM. Param ni short form for Pasar Ramadan. Dulu pun aku tak familiar ngan istilah ni. Iqa pun sebut paso mamadan ja. Ahahaha..

Apa yang sepesel sangat ngan param ni. Kalau ikut, aku pun tetiap hari menyinggah. Tapi aku menyinggah cuci mata ngan amik bau aje. Beli ala kadar. Bukan makan semua pun. Walau hampir semua jenis makanan ada kat sini. Tak caya gi ler memantau. Sedia duit, semua dapat. Agaknya la kot. Tapi macam dah lari sikit kan bila kita memborong sakan ja bila gi param nih. Kan ramadan tu mengajar kita untuk menahan nafsu, rasa bagaimana yang dirasa oleh orang yang kurang mampu. Macam terbalik pun ada.

Berbalik pada aku dan param. Biasanya aku beli sejenis lauk ja. Pasal kat rumah pun memang makan sesikit ja. Minggu first beli ayam goreng aje. Minggu kedua beli separuh ayam golek aje. Minggu ni.. tomyam 2 orang makan ajer la pulak. Tambah, kuih karipap lam dua hinggit. Kira OK ler tu... Air?... buat sendiri aje..



cam best kan puding nih... taruk ajer kek


chicken chop


hampas tebu


orang punya la ramai


milih ayam


hanto sikit kat umah nenek


Via Blogger PC Edisen

Enjoice...Sharing is power!!!

Ping your blog, website, or RSS feed for Free


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Jelly Beans

Kitab Digital Sekolah Agama Kerajaan Negeri Johor

SPM 2018 Result : Analisa & Ranking SBP