Tuning mindset

Makin lama makin lembab aku hapdet blog aku dua minggu kebelakangan ni. Bukannya apa dok tuning balik mindset aku. Iqa pun dah sekolah. Sekolah sendiri lak tu. Tu belum masuk sekolah agama dia lagi, belum masuk Pusat Akses yang aku jaga, yang aku dah bukak secara optimum.

So, hasilnya; aku memang kena tuned balik mindset aku. Keluar rumah masih sama cam dulu, jam 6.30 pagi. Cuma... dulu aku bawak 60kmh jer, lani.. aku dah up la sikit jadi 80 kmh. Kalau tak tak sempat la Iqa nak masuk tepat ke sekolah. Start perhimpunan pagi 7.10 pagi. Kalau lewat tak best la pulak rasanya. Iqa pun dah jadi Penolong Ketua Darjah. Kena berdiri paling depan dalam barisan budak-budak pompuan. Takkan nak bagi contoh tak baik kan.

Paling best tahun ni adalah jem depan sekolah-sekolah. Maybe kesedaran mak bapak kot. Cuma aku tensen la sikit. Memula dulu jem depan smk gelang patah. La ni aku dah tak tempuh situ dah. Aku ikut jalan highway belakang sana. Tapi yang tak best kena lak kat Lima Kedai dengan SJKC Ping Ming la pulak. Yang lima kedai ni, ramai pekerja singapore berenti tepi jalan beli sarapan. Dah la jalan kecik, simpang tiga lak tu. Yang best pakat reramai berenti beli sarapan. Parking berterabur.

Ping Ming ni pulak dah makin panjang jemnyer. Kalau kita bagi can kat dua tiga bijik keter, adalah sepuluh duapuluh yang tumpang menyelit. Last-last jalan jer la. Yang paling best, Mutiara Rini 2 pun dah teruk jem dia. Sejak dah ramai bebudak sekarang ni, memang teruk jem pepagi kat sini. Sekali tu dah melarat sampai depan klinik. Kes dia, ada sebijik keter enjin mati.

Dah habis part pagi, masuk part petang lak. Iqa start sekolah agama jam 2 petang sampai la ke 3.30 petang. Tapi ni tarak hal sangat la pasal aku bukak pusat akses pun sampai kul 4 petang. Tapi kesian gak kat iqa pasal dia kena stay sampai petang. Kira masa purata tiap-tiap hari hampir 12 jam gak la dia bekerja keras memerah otak dia. Bila masuk lam keter nak balik rumah, jamin tidur nyer. Ngaji kat rumah ustaz pun dah leh sampaikan salam dah la. Sebabnya, dia akan tido terus sampai ke malam. Penat sangat la tu. Tu sebabnya aku suruh dia wat kerja rumah dia dulu kat pusat akses sebelum ke sekolah agama dia. Pas ni dia ada kelas bahasa cina lak. Hmmmm.. Kita tengok camner..
Posted by Picasa

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Jelly Beans

Kitab Digital Sekolah Agama Kerajaan Negeri Johor

SPM 2018 Result : Analisa & Ranking SBP