Back to Nature - Day 2

Awal pagi lagi mama dan nenek kuar ikut atuk kedah gi Pasar Tani. Bukan senang nak sampai sini. Banyak gak yang dibelanja. Pas habis jer program kat pasar tani, mama terus gi Wah Seah pulak.

Memang sakan berbelanja. Maklumlah, bukan selalu turun baling kan. Sementara tu pakcik dan atuk sibuk berbelanja untuk kenduri kesyukuran pakcik esok. Lupa nak cakap. Pakcik mengajar kat Lahad Datu, Sabah sana. Maknanya lengkapla seluruh keluarga kami kat serata pelusuk Malaysia. Aku kat Johor, Mak Yang kat Selangor, Paksu kat Kedah, Mak Ngah kat Sarawak dan Pakcik kat Sabah.

Badan aku dah mula rasa tak sedap masa amik mama tadi kat pekan. Tapi aku wat gaya-gaya bolayan jer. Takde apa ahh. Iqa dan adik memang dok terbaring jer. Panas badan diaorang. Sebelah petang, mak tak puas hati; dia pegang gak badan aku. Sah. Aku pun demam jugak. Mak terus paksa aku gi klinik dengan pakcik nanti. Takpe la tunggu pakcik balik dari sungai petani dulu la. Sementara tu mama dengan paksu sibuk dok ambik moktan kat luar rumah.

Photobucket Photobucket

Bila pakcik balik, aku terus tanya barang yang aku pesan tadi. Apa lagi kalau bukan Ayam Radic. Aku memang dah lama nak makan ayam ni, pasal tempat lain memang takde lagi. Memang best. Tak sesia aku pesan. Kentang pun best. Pendek kata korang mesti cuba la baru tau.

Photobucket Photobucket
Photobucket Photobucket
Photobucket Photobucket
Photobucket Photobucket Photobucket

Pas makan tu, pakcik terus bawak aku gi klinik. Ramainya orang kat klinik ni. Pas jumpa doktor dia bagi aku banyak gak ubat. Aku bawak adik masuk sekali. Sekali masa bayar RM38 jer. Aiihh.. Murahnya kat baling ni kat dua orang baru RM38. Kalau aku kena kat johor ni, mau-mau dalam rm80 dah ni.

Sesampai jer ke rumah, nenek dan atuk kedah dah sibuk memotong ikan masin. Siap boleh main-main ngan adik lagi. Adik ketawa jer pasal dok teringat cerita ikan yang dia suka nengok tu.

Photobucket Photobucket



Chiaoooo...
_________________________________________________________________________
Mohamad Khairul Nizam | 07-5101621 | 0163176350 | 0136042404 | mknace@gmail.com

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Jelly Beans

Kitab Digital Sekolah Agama Kerajaan Negeri Johor

Acustop Cataplasma Applied