Setting Wifi SKTTA - TP link WA501G



Lama jugak nak settle masalah ni. Masalah ni timbul just sebab line perantara yang sentiasa bermasalah. Macam-macam cara aku buat. Hari ni baru settle. Aku berjaya gak cari jalan yang terbaik untuk jaringan wifi kat sekolah aku ni.

Photobucket

Masalah paling utama adalah disebabkan wired lan hanya meliputi makmal komputer, kantin dan pusat akses.
AP ada lima
Makmal, kantin, bilik guru - wired
Perpustakaan dan pendidikan khas - wireless repeater
So bila kantin bermasalah yang boleh pakai cuma kat makmal dan kantin sahaja

Apa yang perlu aku buat?
2 Minggu aku test pelbagai teknik
Dari AP, repeater, bridge, multiple bridge.. Akhirnya aku pakai repeater jer

Cara dia
Aku betul-betul berani nak sambung antara semua sebab dia punya coverage hampir 1 km outdoor dan 200m indoor.
Mesti takde masalah punya.
Yang betul-betul wired dan stabil hanya dua
Makmal dan kantin
So, dua-dua diset kepada mode AP sahaja.
Sekarang, setkan pendidikan khas kepada mode repeater point ke kantin
Test... OK
Clear
Pastu, Perpustakaan
Setkan kepada mode repeater point ke makmal
Test... OK
Clear
sekarang masalah paling besar..
Bilik guru
Pikir nyer pikir
Set juga ke repeater
Point ke mana
Pikir nyer pikir
point ke makmal
pasal dia paling dekat ngan router
so tak ler bengong sangat
test.. tip top
Alhamdulillah
Semua line wifi dah ok
Untuk satu sekolah
Line wired jer problem
Pasni nak test kat pejabat
boleh tak dia baca sebab AP bilik guru memang wired ke pejabat..
.
.
.
.
.
Dan terbukti boleh
Yipeee

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kitab Digital Sekolah Agama Kerajaan Negeri Johor

PERMOHONAN ONLINE KE PROGRAM KOLEJ VOKASIONAL (MENJURUS KEPADA DIPLOMA VOKASIONAL MALAYSIA) AMBILAN JUN 2016

PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS : Memakan Daging Saudara SeIslam