Rebet Tunai

Hari ni gi pejabat pos. Bukannya apa, nak renew road tax, sekaligus nak claim rebet tunai. Walaupun ramai orang, aku sampai awal pun dah nombor 14, tapi urusan agak laju la jugak. Boleh tahan. Maybe bahana tahun baru cina agaknya. So, orang masih belum ramai, seramai hari-hari sebelumnya. Aku terfikir satu jer. Lepas bulan Mac nanti, maybe rebet tunai dah takde lagi. Masa tu mungkin pejabat pos akan kembali lengang. Macam dedulu balik. Aku tak sabar nak menunggu hari-hari begitu. Senang sikit nak gi bayar bil. Ini tak. Aku teringat satu petang lam kul 4 petang. Aku nak gi beli setem. Sekali tekan nombor dah abis. Selamba jer akak kaunter tu cakap. Dik, datang esok jer le. Nombor dah abis. 

Bengkerk jer dengor. Aku nampak satu kaunter kosong. Dah dekat 2 kali nombor sama kuar takde sape. Aku terus masuk, terus beli setem. Mender aaa.. Yang kaunternya dok sibuk ngan nombor dah abis. Yang pelanggannya tak reti-reti nak tekan sekali jer ker. Makhluk tul la. Dua-dua ada bengongnya.



Dah abis citer pasal pejabat pos. Aku merayap lak ke KIP mart. Nak beli barang basah la apa lagi. Sekali nengok cam dilanggar geroda la pulak. Biar betul. Kul 9 pagi, kosong. Tak de pape yeii.. Ni harus nelayan cina, pemborong cina, tukang semelih ayam cina. Harus nih.. Gila apa.. Takpe aa.. merayap kat jakel dulu.

Lam kul sebelas aku datang balik. Sib baik dah ada ikan. Ayam RM7 sekilo. Huh.. Leh tahan. Ikan ada la lam suku setiap kedai. Kedai pun lam 3-4 gak masih tutup. Pejam sebelah mata jer ler. Nak wat camner kan. Apa pun ni mesti singgah kat kedai wajib ni. Ni jer tempat leh beli cili padi. Ngeh ngeh ngeh..



Chiaoooo...
__________________________________________________________________________
Mohamad Khairul Nizam | 07-5101621 | 0163176350 | 0136042404 | mknace@gmail.com
 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kitab Digital Sekolah Agama Kerajaan Negeri Johor

PERMOHONAN ONLINE KE PROGRAM KOLEJ VOKASIONAL (MENJURUS KEPADA DIPLOMA VOKASIONAL MALAYSIA) AMBILAN JUN 2016

PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS : Memakan Daging Saudara SeIslam